Digital annoncering har utvivlsomt kastet en masse gode ting af sig i forhold til effektivitet og målretning, men branchen har et problem:

Det er mørklægning af data eller manglende transparens i det digitale medieindkøb, som mange marketingfolk trods imponerende teknologiske forbedringer stadig slås med.

Det medfører, at mange ikke helt præcist kan gennemskue, hvad deres marketingkroner egentligt går til, og derfor efterspørger mange langt større transparens.

Det har softwareselskabet Adobe nu tænkt sig at gøre noget ved, og det sker ved at gøre sin mediekøbsplatform, Advertising Cloud, til den første, der i samarbejde med SSP’er (Supply Side Platforme) som fx Google AdEx og annoncebørser, vil gøre alle gebyrer – inklusive nogle, der ikke tidligere har været tilgængelige – transparente.

- Hos Adobe tror vi på, at transparens vil gavne alle inden for digital marketing, og ikke kun annoncørerne. Vi er glade for, at vores leverandører er villige til at samarbejde om at skabe den ansvarlighed, der længe har været behov for på tværs af hele økosystemet, siger Håkan Cédell, nordisk chef for Adobe Advertising Cloud.

Tiltaget følger i kølvandet på en række andre Adobe-indsatser for øget gennemsigtighed.

Adobe var fx blandt de første til at gøre opmærksom på “fake pre-roll” tilbage i 2011, ligesom softwareselskabet for nyligt indførte en automatisk refusion til leverandører, hvis annoncetrafik viser sig at være fra bots og ikke mennesker.

Ingen usynlige gebyrer, tak

En stor del af SSP’ers indtjening stammer fra opkrævning af et gebyr for at hjælpe online-publicister med at tjene penge på usolgt annonceplads.

Efter det blev opdaget, at en række SSP’er havde inkluderet yderligere gebyrer i medieudgifterne, som blev givet videre til partnere på købersiden, bad Adobe Advertising Cloud en lang række af branchens førende leverandører om at underskrive et juridisk tillæg, der enten eliminerer gebyrerne helt eller kræver fuld åbenhed.

Adobe samarbejder med følgende leverandører: Google AdEx, Index Exchange, MoPub, OpenX, OATH by Verizon, Pubmatic, Sharethrough, SpotXchange, The Rubicon Project, Tremor, Comcast FreeWheel, Teads, Teleria og TripleLIft.

- Index Exchange har fra dag ét været førende inden for gennemsigtighed. Vi bakker helt op om det her initiativ fra Adobe Advertising Cloud og ser frem til at samarbejde med dem om at hjælpe både marketingfolk og udgivere med at nå deres forretningsmål, siger Andrew Casale, der er CEO hos Index Exchange.