Julen er over os, og traditionen tro har Star Wars-filmene premiere op mod den søde juletid. Men i år tilføjer Star Wars-holdet en helt ny dimension, som tager storytelling til et niveau, vi ikke har set før.

Det er nemlig ikke længere nok bare at se Star Wars. Med en 360 graders live VR-app bliver du nu selv en aktiv del af det spacy univers.

I rollen som spionen Jakku placeres du midt i en række historiske episoder fra Star Wars, The Force Awakens. Kig op, og du ser et rumskib flyve forbi, kig til siden, og du ser måske et mystisk væsen. Men skynd dig at vende dig om, for bag dig er der lige nu en kugleformet drone på vej mod dig i hastig fart, som du skal undvige.

Involvering på en ny måde

Spørger man nordisk chef i Oath, Jesper Laumand, handler succeskriteriet om at skabe mere involvering.

- Med 360 graders VR fortæller vi ikke bare historien om Stars Wars, men inviterer brugeren indenfor, så han eller hun selv bliver en del af fortællingen, siger han.

- Det er et spørgsmål om at bringe brandet og brugeren tætte på hinanden og vække følelser, der gør, at brugeren kan flyttes fra blot at have kendskab til brandet, til at elske det.

- Det er egentlig meget simpelt. Derfor er det heller ikke overraskende, at vi ser en stigende interesse for at udnytte teknologien til netop dét, fortsætter Jesper Laumand.

The sky is the limit

Samme teknologi er brugt i en film præsenteret af Sports Illustrated, som Oath er involveret i via Ryot Studio (et af Oaths mere end 50 mediebrands) – nemlig en tur på Mount Everest.

Her kommer du med på bjergbestigning, hvor du kan swipe og dreje rundt, som var du selv tilstede. VR-turen består af flere små, sekventielle bidder fra du starter på bunden og når toppen.

- Endnu engang ser vi et eksempel på en kampagne, der tager brugeren helt ind i folden. Hvorfor se en video af nogen, der bestiger Mount Everest, når du selv kan gå rundt på base camp eller bestige en gletscher sammen med holdet?, siger Jesper Laumand fra Oath.

Ryot har blandt andet udviklet en teknologi, som Sports Illustrated, brugte, da de skrev om bestigningen af Mount Everest i printudgaven af magasinet. Her kunne man med mobilen scanne udvalgte billeder og aktivere multimedieindholdet, så selve billedet blev animeret.

- I dette tilfælde kombinerer vi både flere teknologier, flere platforme og flere devices for at skabe den perfekte synergi og involvering, hvor mobilen og kombinationen mellem det fysiske og digitale er bærende.

- Det er et eksempel på, hvordan de digitale platforme kan gå hånd i hånd med print og dermed forstærke oplevelsen. De to VR-kampagner er bare to eksempler, som viser nogle af de muligheder, der ligger i at udvikle interaktivt og engagerende indhold, og man fristes næsten til at sige, at ’only the sky is the limit’, slutter Jesper Laumand fra Oath.

Adventskonkurrence

Hvis du har fulgt med siden 1. søndag i advent, så ved du formentlig, at vi har to adventsgaver på højkant. Vi udlodder nemlig to billetter til et af Dansk Markedsførings arrangementer samt et års medlemskab til Dansk Markedsføring.

Adventskalenderen har givet fire eksempler på, hvordan opskriften på en succesfuld digital kampagne kan se ud. I alle succesfulde videokampagner kombineres nøgleord som følelser, involvering, storytelling og data. Spørgsmålet er nu, hvad de fire kampagner dermed har tilfælles – vi kan afsløre, at det handler om kærlighed.

De succesfulde kampagner handler om, hvordan man flytter brands fra like til xxxx?

Meld dig til vores daglige nyhedsbrev, hvis du ikke allerede har gjort det, og send dit svar i en mail til: redaktion@markedsforing.dk 

Du kan se eller gense de tidligere adventslåger her:

1. advent: Årets virale hit

2. advent: Ørsteds perfekte kampagne

3. advent: Uber med et formål

Rigtig glædelig jul og godt nytår!