Juryen ved årets Advertising Effectiveness Awards har talt, og Kreativitet & Kommunikation kan præsentere årets shortliste.

Der er med andre ord sat navne, annoncører og bureauer på de 20 cases, der er sluppet igennem nåleøjet, og som nu skal kæmpe om trofæerne.

Men det har ikke været nemt, lyder budskabet fra juryformand Jan Vendelbo, der er adm. direktør, Spies, og Head of Brand & Marketing, Thomas Cook Northern Europe:

- Efter et langt arbejdstræk har vi nu fundet årets shortliste, bestående af 20 rigtig, rigtig gode cases. Der har generelt været et meget højt niveau blandt alle indsendelserne, og det har været svært for juryen at vælge de bedste ud. Men det er nu alligevel lykkes, og vi er meget tilfredse med de 20 cases, der honoreres med en plads på shortlisten til AEA 2017, siger han.

Feltet er bredt

Et kig på årets shortliste afslører en god spredning, både på annoncørside og på bureauside.

Blandt de 19 repræsenterede annoncører er Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden de eneste, der skiller sig ud med mere end en enkelt shortliste: I fællesskab sætter de to afsendere sig på to shortlister - for to forskellige cases.

Hertil kommer, at Trygfonden er shortlistet en enkelt gang sammen med Rådet for Sikker Trafik og en enkelt gang i eget navn.

På bureaufronten er 22 navne på shortlisten: To af dem - &Co. og PHD - har tre nomineringer hver, mens otte bureauer har hver to nomineringer: UncleGrey, Robert/Boisen & Like-minded, envision, Hjaltelin Stahl, WDP, OMD Danmark, Orchestra og DDB Cph.

Sidste år var det - som mange sikkert husker - WDP og OMD og den pivuhyggelige ”Husk Hyggen”-indsats for Toms Gruppen, der løb med den fineste AEA-pris: Grand Prix’en.

Fint besøg fra Google ZOO

AEA-prisen uddeles af brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation i samarbejde med TV 2, YouTube og Dansk Erhverv, og traditionen tro byder AEA-festen på  både fagligt og festligt indhold.

Årets taler bliver Group Creative Lead for Google ZOO, EMEA, Tomas Roope, der under overskriften ”Data Driven Creativity”, vil sørge for aftenens faglige indspark, og når aftenens bar åbner, sørger DJ Jux for den gode stemning.

TV-profil, livsstilsekspert og tidligere envision-kreativ Anne Glad søger igen i år for at styre slagets gang som showets konferencier, når det går løs den 30. november.

Du kan møde årets jury her – læse mere og tilmelde dig AEA-festen her – og naturligvis se de 20 cases på årets shortliste her.

De nominerede cases ved Advertising Effectiveness Awards 2017 er (i tilfældig rækkefølge):

- Individual Expressionism - Leveraging art and fashion to drive growth - Bolia - UncleGrey

 

 

 

 

 

 

 

- Do it forever - En effektiv trilogi med en happy ending - Spies - Robert/Boisen & Like-minded - Vizeum

                                                      

 

 

 

 

 

 

- Mindre hud i solen (Solkampagnen) - Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden - & Co.

 

 

 

 

 

 

 

- We will rise again - hummel - envision 

;

 

 

 

 

 

 

- The Journey Is On - Københavns Lufthavn - Hjaltelin Stahl - PHD - PrimeTime

 

 

 

 

 

 

 

- GoT#7 - Be Prepared - HBO Nordic - Konstellation&Republica - React 

 

 

 

 

 

 

 

- DEAS puster liv i ejendomsforvaltning - DEAS A/S - Umwelt  

                                                         

 

 

 

 

 

 

- En for alle - alle for en - Tuborg - Wibroe, Duckert & Partners - PHD

      

 

 

 

 

 

 

- Nederen Forældre 3 - Rådet For Sikker Trafik/TrygFonden - & Co. - Orchestra

                  

 

 

 

 

 

 

- Købers Marked - Volkswagen Personbiler Danmark - OMD Danmark - DDB Copenhagen - Subsero

 

 

 

 

 

 

 

- SPAR En af de lokale - SPAR - Another

                                     

 

 

 

 

 

 

- Eksperimentet der gik galt med vilje - Interflora - Brandhouse - MediaCom  

                   

 

 

 

 

 

 

- Matilde Flip - Arla Matilde Kakaomælk - Hjaltelin Stahl - Carat       

          

 

 

 

 

 

 

- Lige Over Grænsen - et underholdningsbrand er født - Fleggaard - UncleGrey

               

 

 

 

 

 

 

- Gør det selv mesterskaberne - rebranding med SoMe som omdrejningspunkt - Silvan - envision - MEC 

              

 

 

 

 

 

 

- Du kan redde liv - TrygFonden - We Love People - Orchestra

            

 

 

 

 

 

 

- The DNA Journey - Momondo - & Co.

                                       

 

 

 

 

 

 

- Når du ikke er på Facebook for sjov... - KiMs - Wibroe, Duckert & Partners

                      

 

 

 

 

 

 

- Spritstiv Speeddate - Kræftens Bekæmpelse/TrygFonden - Robert/Boisen & Like-minded - PHD

 

 

 

 

 

 

 

- The Fast News - McDonald’s Danmark - OMD Danmark - DDB Copenhagen