Foreningen Dansk IT har nu i 60 år kæmpet for at udbrede anvendelsen af it herhjemme til gavn for såvel samfundet som den enkelte borger.

Jubilæet skal naturligvis fejres, og det sker bl.a. med en kampagne, som kommunikationsbureauet White Cloud står bag, hvor det absolutte omdrejningspunkt er et spil inspireret af den første globale underholdningssucces:

Nemlig de arkadespil, der for mange gjorde et besøg på den lokale grillbar eller spillehal et absolut must i de glade 80’ere.

Spillet, der er programmeret af Rocket Brothers, skal imidlertid mere end blot at underholde, da det også gerne skal vække danskernes henslumrende bevidsthed om faren ved letsindig omgang med it-sikkerhed. En fare, der næppe kan overvurderes.

Leg og alvor

Eksempelvis blev cyberangreb i 2017 vurderet af Center for Militære Studier til at være den største sikkerhedspolitiske trussel i Danmark. Vel at mærke for fjerde år i træk. I Holland er det blevet vurderet, at IT-kriminalitet koster staten to pct. i BNP-vækst hvert år, og halvdelen af danskerne frygter at få stjålet personlige data.

- Alt, der digitaliseres, kan hackes. Vi skal beskytte det digitale Danmark, og vi skal træffe bevidste, ansvarlige beslutninger. Sådan sikrer vi et fortsat frit og trygt samfund, lyder det fra adm. direktør i  Dansk IT, Rikke Hvilshøj, i en pressemeddelelse.

Derfor lanceres kampagnen med arkadespillet, hvor deltagerne skal svare på quiz-spørgsmål om IT-sikkerhed, mens de bipper sig gennem banerne, der samtidig er en nostalgisk rejse tilbage til dengang, pixels i spil kunne ses med det blotte øje.

- Spillet er kampagnemotoren, der kan hjælpe Dansk IT med at formidle kampagnens budskaber, forklarer Maya Schott, der er Digital Rådgiver hos White Cloud.

Kampagnen er netop skudt i gang, og den vil køre resten af 2018. Musikken er af Peter Peter fra Sort Sol, og spillet, der egentligt er en fødselsdagsgave fra Dansk IT til medlemmerne, kan spilles af alle her.