KLUMME: Store globale markeder, nye salgskanaler i hastig udvikling og ikke mindst internettet betyder, at du hurtigt kan blive overhalet indenom, hvis du ikke får godkendt dit varemærke.

Og en ting er sikkert:

Hvis ikke godkendelsen er udført korrekt, kan det koste din virksomhed dyrt.

Et godt eksempel på, hvor galt det kan gå, hvis et varemærke ikke undersøges i alle lande, er kampen mellem den engelske webshop ASOS og den schweiziske cykeltøjsproducent ASSOS.

Her har godkendelsen af ASOS’ varemærke ikke været grundig nok, og ASSOS i Schweiz endte med at vinde retten til eget navn.

Følg nu med

Dommeren påpegede i afgørelsen, at en grundigere søgning helt kunne have undgået problemet.

Som ASOS-sagen illustrerer, har globaliseringen skabt helt nye udfordringer, når du ansøger om varemærker.

Grænserne mellem markederne udviskes, så virksomhederne hele tiden kan udvide deres forretning og i rekordfart vokse langt uden for egen boldbane. Og derfor skal virksomhederne også være ekstra opmærksomme på, at de får sikret deres rettigheder i hele verden.

Kun sådan undgår du som virksomhedsejer at ende som ASOS.

Made in China

Det står der måske i nakken af din skjorte. Eller i bunden af din vase. Og det er der slet ikke noget galt med, så længe det er den ægte vare og ikke en af de mange kopivarer, der florerer på markedet.

De seneste år er Kinas rolle som stor kopivare-fabrik for alvor blevet en trussel for virksomheders varemærkebeskyttelse. De fantastiske muligheder, som sociale medier giver på markedsføringsfronten, har også en grim bagside.

For mens virksomhederne nu kan nå langt længere ud med deres produkter, giver det lande som Kina ufattelig nem adgang til at kopiere i massevis, fordi varemærket er frit tilgængeligt. Derfor er det heller ikke længere nok for virksomheder blot at læne sig tilbage og tro på deres tidligere rettigheder som brandejer – der skal varemærkeregistrering og godkendelse til.

#Huskdem

Det sidste nye er diskussionen om hashtags – kan man overhovedet gøre sådan en størrelse til et varemærke?

I 2015 steg antallet af ansøgninger om registrering af hashtag-varemærker til næsten 1.400, og i takt med, at de sociale medier fylder mere og mere i kampen om forbrugernes penge, er det på ingen måde en overdrivelse også at beskytte sig på den front.

Overvåg, overvåg, overvåg

Risikoen for at ende i konflikt har aldrig været større. Derfor er den løbende overvågning også et nødvendigt værn mod dyre retssager og gigantiske tab for virksomheder. I dag er der værktøjer på markedet, som kan hjælpe med at stoppe uautoriseret brug af brands eller varemærker gennem automatiske søgninger på blandt andet sociale medier. Og det er en temmelig god investering. Det kan virksomheder, der har været udsat for kopiering og falsk markedsføring skrive under på.