Danskerne er ved at tage det amerikanske udsalgsfænomen Black Friday til sig – og det er ikke kun i de fysiske butikker, at danskerne shoppede til den store guldmedalje i fredags.

Nethandlen boomede også sammenlignet med sidste år, viser en analyse, som onlinebureauet Novicell står bag.

Novicell har sammenlignet omsætningen hos 14 store onlinebutikker inden for et bredt udsnit af brancher. Sammenligningen viser, at omsætningen på Black Friday i år steg med 113 procent i forhold til sidste år.

- Mange danske onlinebutikker har ikke tidligere udnyttet fænomenet Black Friday, og det er selvfølgelig en væsentlig del af forklaringen på, hvorfor tallene ser ud, som de gør. I år kan de onlinebutikker, som lavede særlige Black Friday-kampagner, derfor glæde sig over markant stigning i omsætningen, lyder det fra Per Kirchner, adm. direktør i Novicell, i en pressemeddelelse.

Black Friday har fyldt mere

Det er ikke detailhandlen, som alene er skyld i, at forbrugerne har brugt flere penge på Black Friday i år sammenlignet med sidste år, vurderer Per Kirchner.

- Der har været en generel fremgang i interessen for fænomenet Black Friday over alt på nettet. Ifølge Google har Black Friday fyldt fem gange mere på nettet i Danmark i denne november sammenlignet med sidste år, og det betyder naturligvis, at forbrugerne har været mere modtagelige over for onlinebutikkernes kampagner, siger Per Kirchner.

Det kommer blandt andet til udtryk i antallet af besøg i de onlinebutikker, som Novicell baserer sin analyse på.

Antallet af besøg i fredags lå således 56 procent over antallet af besøgende i de samme onlinebutikker på Black Friday i fjor.

- En del af den stigning kan forklares med, at butikkerne har været mere aggressive i deres Black Friday-markedsføring både online og offline. Men det kan ikke forklare hele stigningen - forbrugerne har været klart mere shoppelystne på Black Friday i år sammenlignet med sidste år, slutter Per Kirchner.