Der er ikke tradition for, at almene boligorganisationer gør væsen af sig i medierne, men de seneste godt 10 år er Himmerland Boligforening gennem en målrettet indsats blevet mere synlig – ikke mindst gennem markante reklamekampagner.

– Det begyndte med et redesign af vores visuelle identitet og derefter en imagekampagne, hvor en række medarbejdere og medlemmer af afdelingsbestyrelserne beredvilligt lagde ansigt – og andre kropsdele – til vores kommunikation, fortæller Ole Nielsen, Himmerland Boligforenings direktør.

– For et par år siden fulgte vi op med en ny markant kampagne, hvor vi introducerede naboen Thorkild, der er sur over alt det, han går glip af, fordi han ikke bor hos os. Og nu kommer så den tredje kampagne, hvor vi retter søgelyset mod drømme, fortsætter Ole Nielsen.

Visuelt interessant univers

I dag er Himmerland Boligforening en af Jyllands største almene boligorganisationer med flere end 7.000 lejemål fordelt på familie-, ungdoms- og seniorboliger.

– Når vi lægger den nordjyske beskedenhed af os, er der ingen tvivl om, at vi er markedsleder på vores område. Og det er en position, som vi nu indtager også i kommunikationen, når vi profilerer os på, at vi har boliger ”til alle dine drømme”, siger Ole Nielsen.

Mens humoren tidligere var drivkraften, er udgangspunktet nu produktet mere end et univers, der er visuelt interessant.

– Siden etableringen i 1944 har vi sat markant præg på bolig- og byudviklingen i landets fjerdestørste by. Vi har løbende etableret afdelinger rundt om i Aalborg, og de seneste år har vi bygget rigtig meget nyt, ikke mindst ungdomsboliger, hvor vi er den største bidragyder af alle.

Mange kommunikationsplatforme

– Vi tegner os for knap hver anden af de ungdomsboliger, der i disse år opføres i Aalborg. Sideløbende gennemfører vi omfattende renoveringsprojekter, så det samlede boligudbud til stadighed er bedst muligt i overensstemmelse med beboernes forventninger.

– Sammen med nybyggerierne gør det os til regionens største bygherre – og på det grundlag er vi ikke bange for at sige, at vi har boliger ”til alle dine drømme”, slutter Ole Nielsen.

Den nye kampagne omfatter en bred vifte af kommunikationsmidler, herunder outdoor, annoncer, film og sociale medier.

Kampagnen er udviklet i samarbejde med konsulent Esben Serup Thomsen og det aalborgensiske bureau Det nye sort.