Go’on er tankstationskæden, der har skabt en forretning på at åbne tankstationer i hele Danmark – også langt uden for de store byer.

Derfor er det helt naturligt for Go’on at involvere sig i debatten om ”Udkantsdanmark”, og det første indspark kom sidste år, da en veloplagt Ole Thestrup holdt brandtale på en brakmark og gik til angreb på selve begrebet om udkanten.

Nu er Go’on tilbage med et nyt skævt debatindlæg, og igen er det envision, der er bureauet bag.


– Idéen er lige så enkel, som den er logisk. Hvis man stempler en del af Danmark som et tilbagestående udkantsområde, kan det blive en selvopfyldende profeti, hvor Danmark ender med at knække over på midten, siger Jesper Herholt, kreativ direktør, envision.

– Og hvis landdistrikterne ikke længere er en del af det rigtige Danmark, så skal de jo heller ikke være med i nationalsangen. Derfor har vi omskrevet sangen, så alle referencer til landet og naturen er fjernet. Altså sådan som sangen skal være, hvis vi glemmer, at der faktisk findes et Danmark uden for de store byer.

Det omtalte Danmark uden for de store byer – eller Udkantsdanmark, som nogle kalder det – har faktisk 1,4 millioner indbyggere. Og denne store målgruppe har blandt andet det til fælles, at man prioriterer roen og naturen, når man vælger, hvor man skal bo. Altså det som nationalsangen primært handler om.

Et pigekor på en bakketop

Den nye nationalsang bliver sunget af Roskilde Domkirkes Pigekor, mens Uitch Iscratch har produceret med Michael Langhoff som instruktør.

Helt konkret blev de cirka 30 korpiger kørt langt ud på landet, til en smuk plet i naturen med både bakker og dale, hvor de synger den nye nationalsang.

En sang, som stadig er smuk, men også lyder helt forkert, fordi store dele af teksten mangler. Uden landet er det åbenbart knapt så yndigt.

Filmen er lavet for at skabe debat på de sociale medier, men bliver også indrykket på tv omkring de forestående fodboldlandskampe mod Montenegro i aften og Rumænien på søndag.

– Filmen bliver kun indrykket i forbindelse med disse to landskampe. Dels på grund af budgettet, men også fordi vi tror på, at den nye nationalsang vil virke rigtigt stærkt i forbindelse med landskampe, hvor den ”gamle” nationalsang jo er en fast del af ritualet. Det skal nok give noget debat, siger Jesper Herholt.

Den nye nationalsang er en del af en større kampagne, der også skal skabe opmærksomhed om, at Go’on igen i år kårer årets lokale forening og belønner de bedste foreninger med samlet 400.000 kroner. 

Filmen kan ses her:

Credits

Client: Go’on
CMO/CEO: Mick Kjær


Agency: envision
Creative director: Jesper Herholt


Creatives: Nicolai Henriksen, Michael Gad, Emil Gram og Peter Boe

Client service director: Jesper Heinsvig

Production company: Uitch Iscratch

Producer: Mads Marstrand


Director: Michael Langhoff