En af verdens største platforme til at sende push-beskeder ud på nettet, PushEngage, har ramt det danske marked via en ny dansk/indisk partneraftale.

I spidsen for lanceringen står AppCamp, som Klavs Lange og Peter Grumsen – der tidligere har slået sine folder hos bl.a. MediaCom, 727 og i mobilbureauet Balleby & Grumsen – tegner.

De har i første omgang været ansvarlig for lanceringen af det danske website og snart følger lokale versioner for andre vesteuropæiske lande. Først i Holland og derefter Norge.

Men hvad hulen er ”web push”, og hvad kan det bruges til? Det forklarer Peter Grumsen naturligvis gerne.

- Web push fungerer på samme måde som en push-besked fra en app på din smartphone. En dialogboks popper op på PC-skærmen med et kort budskab - også hvis brugeren ikke er til stede i sin browser, siger han.

Det kan dog kun lade sig gøre, hvis brugeren forinden har givet tilladelse til at modtage web push-beskeder på denne måde.

- Web push åbner altså for kort og hurtig kommunikation, selv om brugeren har forladt et website, siger Peter Grumsen.                                

Vi handler jo stadig på pc’en

Og det er måske ikke så tosset. I hvert fald viser en undersøgelse foretaget af analytikerne fra Baymard Institute, der udelukkende arbejder med e-commerce, at næsten 70 pct. af alle påbegyndte online-køb bliver afbrudt.

Af dem hopper 56 pct. ud af et onlinekøb pga. uventede tillægsomkostninger – det kan fx være at man bliver overrasket over fragtomkostningerne, som det fx lyder fra onlinestatistikerne fra Statista.

Peter Grumsen mener, at man med web push relativt nemt kan samle kunderne op med relevante budskaber om fx fragtomkostninger.            

- Selvom smartphones har overtaget rigtigt meget online-trafik, så er PC’en stadigt den ubetinget foretrukne platform, når man arbejder med online-handel. Ifølge den nyligt udkomne halvårsrapport fra FDIH, så står PC for 67 pct. af al e-handel i Danmark, siger han.

Et alternativ til re-targeting

Han sammenligner også web push med nyhedsbreve.

- Ifølge Epsilon er det kun omkring 30 pct. af alle nyhedsbreve, der åbnes, mens web push bliver set af mere end 90 pct., siger han

- Kombineret med, at CTR (Click-through-rate, red.) er 3 gange større end nyhedsbreve, gør det, at man meget hurtigere kommer til en købssituation i sin webshop, forsætter Peter Grumsen.

Han betegner også web push som et godt alternativ til den re-targeting, der møder mange shoppere på nettet i kølvandet på, at man enten har købt et produkt eller blot set på det i en webshop. Det løses ikke altid lige elegant.

- Web push kan afløse retargeting, da man på samme måde har mulighed at sende en web push baseret på den besøgendes færden i webshoppen, men uden at betale for annonceringen. Her betaler man kun for web push-platformen og klikpriserne vil derfor være under det halve af priser for kliks via re-targeting, siger Peter Grumsen.

Peter Grumsen mener, at hvis man vil benytte sig af web push og få noget ud af det, så er nøgleordene relevans og segmentering på tid og ønsker.

- Folk er vant til push på mobilen, når dine apps ikke er aktive. Det kan føles invaderende på PC, hvis man som afsender ikke er opmærksom på relevans. Web push kan segmenteres på mange forskellige måder, siger han og ridser tre eksempler op:

  1. Tid: Du skal kende din målgruppe og vide, hvornår det er bedst at sende til web push. Tøjshopping er f.eks. bedst om aftenen, mens professionelle håndværkere, ifølge online byggemarkedet 10-4.dk, især er gode at ramme fredag kl. 14, da det er kort før fyraften for dem.
  2. Kategori: Hvis en webshop-besøgende har besøgt en bestemt produktkategori ofte, er et budskab om et produkt fra denne kategori ekstra relevant.
  3. Forladt kurv:  Hvis en webshop-besøgende har forladt en indkøbskurv, kan de få en web push, så snart de forlader sitet og vil derfor nemt kunne få hjælp, hvis der har været tekniske udfordringer med gennemførelsen af købet, som der er i 21 pct. af tilfældene med forladt kurv.

Du kan tjekke PushEngage ud her.