To af Danmarks store børsnoterede virksomheder har lanceret en app, HomeBob, der skal gøre det nemmere at være boligejer. Og netop nu er en ny kampagne i luften for at sætte spot på opfindelsen.

Det er forsikringsselskabet Tryg og sourcing- og servicevirksomheden Solar, der sammen med innovationshuset Kring Innovation har lanceret HomeBob - en intelligent boligapp, der samler alt om boligen på et sted, giver kvalificeret rådgivning om vedligeholdelse af boligen og gør det muligt at dele opgaver og informationer med andre, fx håndværkere.

- Boligen er typisk den største investering, vi danskere foretager, men langt de fleste af os mangler overblik over vigtige boligdokumenter samt tid, overskud og viden til at vedligeholde boligen ordentligt. Med HomeBob hjælper med at få styr på boligen – og samtidig kan vi gøre arbejdet nemmere for de håndværkere, der servicerer boligejerne, når information om boligen er samlet et sted, siger Camilla Fielsøe van Dijk, der er Director for Group Business Development i Solar.

Netop nu er en lanceringskampagne for HomeBob i luften, skabt af kommunikationsbureauet Essencius, der er nyvalgt til opgaven.

Bureauet står bag alt fra kommunikationsplatform og visuel identitet til en integreret lancering på tværs af udvalgte mediegrupper.

Awareness og download

Lanceringen handler primært om brand awareness og præference – med download af appen som hovedmål – og da der er tale om app, har kampagnen naturligt nok haft et digitalt og socialt fokus.

Centralt i lanceringskampagnen er fx en test, hvor man kan finde ud af, hvilken type boligejer man er, og samtidig lære, hvordan HomeBob kan hjælpe netop dén boligejertype.

Når man har taget testen og fået at vide, hvilken boligtype man er, så er der mulighed for at dele testen med vennerne på Facebook. Og det er der gode gunde til, forklarer Brian Sejersen Orland, Managing Partner i Essencius:

- Målgruppen for HomeBob er danske boligejere, herunder også andelshavere og sommerhusejere. Det er jo en enormt bred målgruppe, og derfor var det vigtigt at skabe en aktivitet, som mange forskellige typer mennesker kunne identificere sig med og ønskede at interagere med, siger han og tilføjer:

- Vi ved fra flere analyser, at engerende social content flytter varer på hylderne. Samtidig ved vi, at danskerne elsker at teste sig selv og sammenligne deres resultater med hinanden. Ifølge Facebook er 9 ud  af de 10 mest delte content-elementer faktisk test-relaterede, og test-sider får op mod 17 gange så meget trafik som en produktside. Derfor boligejertype-testen.

Kombinerer fakta og følelser

Og netop evnen til at fokusere på nærværende kommunikation og integrerede koncepter var udslagsgivende for, at valget faldt på Essencius, da kampagnen skulle lanceres, lyder det fra Camilla Fielsøe van Dijk:

- Vores go-to-market research viste tydeligt, at en integreret indsats over både earned og shared kanaler har spillet en stor rolle for mange succesfulde app-lanceringer. Essencius er gode til at skabe vedkommende historier, der virker på tværs af kanaler. Samtidig er de dygtige til at tale til forbrugerne ved at kommunikere til deres behov. Det var derfor naturligt for Solar og Tryg at vælge Essencius til at varetage lanceringen af HomeBob, siger hun.

Foruden testen består kampagnen af en række andre elementer, der alle har det tilfælles, at de kombinerer fakta med følelser:

- Fakta alene ændrer ikke folks adfærd, men fakta kan understøtte i en emotionel kontekst. For at få folk til at downloade HomeBob har det derfor været vigtigt for os at pakke app’en og dens funktioner ind i noget, der viser, at den gør noget godt for den enkeltes livssituation. Det har vi gjort hele vejen rundt fra visuel identitet og social content til PR og medarbejderaktivering, siger Brian Sejersen Orland.

App'en er gratis og kan hentes i Appstore og på GooglePlay.

Læs mere om HomeBob her – prøv testen her og find ud af, om du er Kvarterets Æstetiker, Vejens Praktiker eller Byens Drømmer.

Og se den nye kampagnefilm her.