I årtier har danskere lyttet til radio ved at tune ind på licensfinansierede og kommercielle radiostationer via FM-båndet, senere er DAB kommet til, men nu sker der atter ting og sager med signalerne, der kræver en offentlig informationsindsats.

Det skal ske med en kampagne, som skal gøre borgerne bevidste om, at der fra den 1. oktober i år kun vil blive sendt DAB-radio i formatet DAB+.

Derudover skal kampagnen øge antallet af danskere, der lytter til radio digitalt og øge kendskabet til, hvordan man modtager digital radio i biler.

- Måden, vi lytter til radio på, har ændret sig dramatisk de seneste år, og den traditionelle transistorradio er for længst blevet erstattet af digital radio. Nu lytter vi også til radio via internettet og på mobiltelefonen. Overgangen til digital radio åbner helt nye muligheder og måder, vi lytter til radio på, lyder det fra kulturminister Mette Bock i en pressemeddelelse.

- Skiftet til DAB+ den 1. oktober i år giver os mulighed for flere nye radiokanaler på DAB-båndet. Det er derfor vigtigt, at vi får kommunikeret bredt og klart om overgangen, så lytterne er bedst muligt forberedte på, hvordan det kommer til at påvirke dem. Og derfor skyder vi nu en landsdækkende informationskampagne i gang, så vi får alle med, fortsætter hun.

Bureauer i hård kamp

Informationskampagnen er en del af en tillægsaftale til medieaftalen for 2015-2018.

Heraf fremgår det også, at der skal slukkes for FM-radio to år efter, at 50 procent af radiolytningen sker digitalt.

Slots- og Kulturstyrelsen har stået for udbuddet, der netop er afsluttet, og – som det formuleres i pressemeddelelsen – modtog styrelsen fem tilbud til opgaven ”fra et stærkt ansøgerfelt”.

Det drejer sig om:

  • Advice
  • Geelmuyden Kiese/ Advance
  • Kompas Kommunikation/Bysted 
  • Primetime Kommunikation
  • Radius Kommunikation/Orchestra

Vinderen af udbuddet blev Primetime, der ”leverede det samlet set bedste løsningsforslag i forhold til de opstillede krav i udbuddet”.

Primetime i fin stime

Kommunikationsbureauet har tilbudt at løse opgaven til en pris på 9,8 millioner kroner.

- Informationskampagnen om digital radio er et af de største offentlige udbud i kommunikationsbranchen i flere år, så vi er naturligvis meget glade for at have vundet det, lyder det i en kommentar fra Lise Westphal, direktør og medejer i Primetime.

- Det bliver en stor og spændende udfordring at arbejde med kampagnen – både på grund af dens omfang og kompleksitet med en lang række brancheaktører og på grund af mange danskeres indgroede radiovaner.

- Men radiomediet er meget folkekært, og vi vil skabe fornyet begejstring og interesse for radiomediet ved at vise de mange nye muligheder, danskerne får med digital radio. Kærlighed til radio er fundamentet for vores strategiske tilgang til opgaven, fortsætter hun.

Det er i øvrigt det tredje store offentlige udbud, Primetime har vundet i løbet af få måneder.

Udover informationskampagnen om digital radio, vandt bureauet også Sundhedsstyrelsens informationsindsats om HPV-vaccination i marts samt landsindsatsen for afstigmatisering af psykisk sygdom, EN AF OS, i februar.

Du kan læse mere om udbuddet her