Man skal være varsom med ”verdens første”, men det høre til sjældenhederne, at en virksomhed bruger den populære quizplatform Kahoot i forbindelse med en børsnotering?

Det er ikke desto mindre netop, hvad det danske delekoncept Freetrailer gør netop nu – godt hjulpet på vej af to bureauer i parløb: Nord Kommunikation og Help PR & Kommunikation.

Freetrailer, som siden 2004 har haft en blomstrende forretning med udlån af gratis trailere i samarbejde med bl.a. IKEA, Silvan og Bilka, har åbnet for aktietegningen og kører ifølge planen ind på den svenske børs AktieTorget i juni.

Og med quizzen er det alternative midler, de to danske bureauer har taget i brug for at skabe opmærksomhed om børsnoteringen. 

- Freetrailer har allerede disruptet branchen med deres deleøkonomiske tankesæt, og det har altid ligget i deres DNA at bryde med status quo. Det skal vi udnytte i kommunikationen med alternative virkemidler, også for at tiltrække en ny og muligvis yngre gruppe af investorer, siger Lene Nellemann, partner i Nord Kommunikation, og tilføjer:

- Kommunikation omkring en børsnotering er en disciplin, der kræver præcision, forretningsforståelse og stramme procedurer, og det stiller selvfølgelig store krav til at investorsite, investorpræsentation og kampagnebudskab står knivskarpt. Og det gør de. Derfor tør vi også godt gøre brug af en spilplatform som Kahoot!

Må gerne være sjovt at investere

For at skabe opmærksomhed i tegningsperioden har Freetrailer folieret fire trailere, der kører rundt i bybilledet for at udbrede budskabet om børsnoteringen.

På den måde udnytter virksomheden reklamepladsen på trailerne, som IKEA, Silvan og de øvrige partnere hver dag har glæde af – en reklameplads, der netop er årsagen til, at trailerne er gratis for borgerne at bruge.

På Freetrailers ”børstrailere” opfordres folk til at åbne Kahoot! for at quizze med om børsnoteringen, fortæller Morten Laasholdt, seniorrådgiver og teamchef i Help PR & Kommunikation: 

- Det er en sjov gimmick, men det må gerne være sjovt at investere i en virksomhed, som er drevet af teknologi. Vi har naturligvis igangsat mange andre initiativer, men grundlæggende handler det om at få den gode historie om Freetrailer ud at leve, siger han og tilføjer:

- Vi har formuleret virksomhedens grundfortælling, budskaber og nøgleord og bringer fortællingen i spil via PR, LinkedIn og video. Responsen har været rigtig god, og tegningen går over al forventning. Det er er sjovt at bidrage til en børsnotering på denne måde i samarbejde med dygtige kolleger i branchen.

Udover Kahoot! benytter Nord og Help sig også af annoncering, outdoor, advertorials og en Thunderclap.

De to bureauer har lagt deres kompetencer i forlængelse af hinanden - og melder i øvrigt om godt samarbejde i deleøkonomiens ånd.  

Prøv selv at quizze med om Freetrailers børsnotering – det gør du ved at åbne eller download Kahoot! og registrere dig som bruger. Søg så på Freetrailer og quiz løs.

Quizzen har ni spørgsmål, og du kan naturligvis udfordre andre til at være med.