En klog mand sagde engang, at det at slå rigtigt til en golfbold er den mest sofistikerede og komplicerede bevægelse i sportens verden.

Måske med undtagelse af at spise en hotdog på stadion uden at få sennep på tøjet.

Det er jo ikke helt løgn, og nu har to erfarne reklamemænd – vel at mærke uden for deres ”normale” bureauliv – lanceret en ny app i samarbejde med Dansk Golf Union.

Den skal ikke gøre det lettere at beherske køllen og kuglen, men derimod at forstå de mange skrevne (og uskrevne) regler i gentleman-sporten, og den er kommet fint fra start.

App’en gik i luften torsdag i sidste uge, og der er allerede over 2.700 brugere af den, og der er gennemført 14.000 spil.

De to bureaufolk bag er Jesper Holme, CEO og strategisk planner i Undfreunde, og Frode Sylthe, AD’er i Friktion.

Golf og gamification

Jesper Holme har stået for brugerundersøgelserne, Customer Journey osv., mens Frode Sylthe har stået for art-worket i app’en, der skal gøre det både sjovt og læreligt at lære golfreglerne.

Derfor er app’en – naturligvis – udarbejdet som en quiz om golf, og den er døbt Golfquis.

- Du leger golfreglerne ind i dit hoved. Du får dit eget GolfRegelHandicap, og du træner selv, spiller matcher 1 mod 1 eller turneringer med venner om præmier eller i klubregi. Du kan konkurrere med vennerne, de andre medlemmer i klubben, eller kolleger, forklarer Jesper Holme.

Jesper Holme og Frode Sylthe lærte hinanden at kende, da de arbejdede sammen på det digitale bureau Umwelt, og de har senere arbejdet sammen på forskellige projekter for bl.a. Coop og Ekstra Bladet.

Du kan læse meget mere om app’en her eller downloade den i App Store eller Google Play.

I øvrigt er den legendariske Boston Globe-skribet Ray Fitzgerald ophavsmand til citatet i toppen af artiklen.