Det var lidt af en international prisvinder-idé, de fik hos Out of Home Media for et par år siden, da de introducerede ”Stafetten”, hvor udvalgte bureauer konkurrerer om at skabe den mest kreative buslangside.

Fornylig blev konkurrencen skudt i gang igen, og en af eksekveringerne – en New York-inspireret brandbil på linje 1A, skabt af bureauet &Partner for Burger King – har såmænd også allerede skabt overskrifter i internationale medier. 

Ifølge Jacob Færtz, ejer af &Partner, var det afgørende at skabet et koncept, der skulle fungere optimalt på præcis den platform – og ikke kunne omsættes til andre platforme. Derfor gik bureauet tilbage i historien og tog afsæt i Burger Kings arv, fortæller han. 

Understøtter kerneværdier

- Burger King er et cool og originalt brand. Og det at flammegrille ligger i Burger Kings DNA. Derfra fik vi idéen til at lave en brandbil – skabt ud fra de ikoniske brandbiler, der kører rundt i New York, siger Jacob Færtz og tilføjer: 

- Der bliver simpelthen flammegrillet så meget på Burger Kings restauranter, at de naturligvis også skal have en brandbil. 

Og det synes de rigtig godt om hos Burger King, fortæller Sofie Navardsen, der er marketingchef i Burger King. 

- Vi sætter stor pris på, at &Partner har valgt Burger King, og vi er meget begejstrede for idéen. Især fordi den understøtter vores brands kerneværdier så godt. Samtidig er eksponeringen på så central en rute som 1A guld værd, siger hun.

Tænder flammen

Jacob Færtz og hans kreative team har arbejdet hårdt på at få skræddersyet brandbilen, så den matcher det urbane København, og de glæder sig nu til at se, hvordan konceptet bliver modtaget. 

- Vi er stolte af at være blevet udvalgt i konkurrence med Danmarks mest kreative bureauer, og det er fantastisk at arbejde med et medie, der både i størrelse og målgruppe kommunikerer så direkte med forbrugeren, siger Jacob Færtz og tilføjer:

- Den brandbil, der ruller ud i gaderne, har hele Burger Kings univers og personlighed med sig, og vi tør godt sige, at den i hvert fald tænder flammen i os. Så nu glæder vi os til at se, hvordan københavnerne tager imod den. 

Se en timelapse om tilblivelsen af Burger King-buslangsiden her.

P1307---Brandbilbus_E06._Udkast02 from Jacob Færtz on Vimeo.