I 2012 lancerede Midttrafik, M2Film og Thomas Falkenberg en reklamefilm under sloganet ”Vi skal nok køre dig!”.

Den blev siden mere kendt som ”Bussen”, og den udviklede sig på kort tid til en international viral succes med over 4,5 mio. views. I tilgift fik den omtale i masser af udenlandske medier - plus et hav af priser. Herunder Grand Prix ved Epica Awards og guld ved Eurobest.

I 2014 kom så 2’eren - ”The Passenger - The True Hero”, skabt af det samme kreative hold og seedet af Buzzanova. Også dén fik masser af omtale og views, men ikke helt på niveau med 1’eren.

Alligevel er det lykkedes Bussen 2 at klatre helt til tops på det prestigefulde, britiske fagmedie Shots’ årlige Top 10 over de mest sete på sitet i året, der gik.

Til tydelig overraskelse for redaktionen på Shots, der bl.a. skriver:

...here's a list of the 10 most viewed spots on shots.net over the course of 2015. And yes, if we're honest, as good as it is, we're surprised by the number one slot too.

Hos M2Films Vice President Ronni Madsen vækker placeringen naturligt nok glæde - men også her en smule overraskelse:

- Det er da først og fremmest fedt. Shots er jo et medie for folk, som virkelig mener det, forstået på den måde, at det er temmelig dyrt at købe abonnement - men jeg må da nok erkende, at jeg også er lidt overrasket. Især når man kigger på de film, der også ligger på listen, siger han.

På andenpladsen finder man fx filmen ”Make Them Giants” for det britiske rugby-landshold og på tredjepladsen ligger ”The Game Starts Here” for Beats by Dr. Dre. Også reklamer fra Toyota, Adidas og Lynx er på listen.

Hvordan kan det være, at Bussen 2 topper, tror du?

- Det er svært at svare på, men mit bedste bud er, at det skabte nysgerrighed, at den var ”lillebror” til en succes, der endte med at være en hel sæsons ”darling”, siger Ronni Madsen.

Se eller gense Bussen 2 her.