Byggemarkedsgiganten DT Group, der indtil 2006 hed Danske Trælast, ændrer navn til Stark Group.

Det skyldes bl.a., at kæden Stark i dag bidrager med to tredjedele af gruppens omsætning via byggemarkeder i Danmark, Norge og Finland.

Derfor er det helt naturligt at løfte Stark-brandet op som ”familienavnet”, forklarer Søren P. Olesen, CEO for Stark Group.

- Vi er en nordisk koncern, og derfor giver det mening, at vi har et nordisk navn. Ganske simpelt, siger han.

- DT er oprindeligt en forkortelse for Danske Trælast, men da virksomheden i dag er en stor nordisk koncern med mere end 18 mia. kr. i omsætning og 5.600 medarbejdere, er tiden nu inde til et navneskifte. Vi er en familie af stærke nordiske brands og det skal vores navn fortælle, fortsætter Søren P. Olesen.

Afspejler ny strategi

Stark Group vil fortsat omfavne virksomhedens øvrige brands som Beijer Byggmaterial i Sverige og Neumann Bygg i Norge.

Det gælder derimod ikke for Silvan – det andet kendte byggemarked-brand i gruppen i Danmark – og det skyldes, at Silvan er sat separat til salg af Stark Group.
Det samme gælder i øvrigt resten af Stark Group, der er sat til salg af ejerne, der er den børsnoterede engelske koncern Wolseley.

- Navneskiftet hænger tæt sammen med, at vi har lagt en ny strategi, hvor vi har skærpet vores fokus på byggemarkeder målrettet det professionelle håndværker-segment, og her passer Silvan ikke ind, siger Lene Groth, HR-direktør i Stark Group.

Lene Groth har stået i spidsen for navneskiftet, der er forløbet overraskende gnidningsløst internt i virksomheden, og hun ved, hvad hun taler om, da hun var været igennem store forandringsprojekter tidligere i Coop og Ikea.

Endnu et navneskifte

Det er i øvrigt ikke første gang, at et navneskifte har markeret store ændringer i den 121-årige koncernens historie.

Virksomheden blev etableret under navnet Aarhus Trælasthandel i 1896, og 22 år efter etableringen blev navnet ændret i forbindelse med en udvidelse i København.

I 1977 skete det igen, og virksomheden fik navnet DDT Detail i forbindelse med en sammenlægning af tre virksomheder.

I 1996 blev navnet ændret til Danske Trælast A/S. Ti år efter blev navnet ændret til det internationalt klingende DT Group.

Lene Groth uddyber, hvorfor Stark-navnet blev valgt på gruppe-niveau:

- Stark er et stærkt navn og et unikt ord. Derfor har vi valgt det som navnet for vores gruppe af brands. Stark betyder blandt andet stærk på alle nordiske sprog. Det er unikt, fordi det udtales på samme måde på alle sprog og har samme betydning på tværs af landegrænser, siger hun.

Har stået for det meste selv

Ud over PR i forbindelse med navneskiftet er der ikke planlagt bred kommerciel kommunikation omkring det nye navn.

- Nej, det har størst betydning internt i virksomheden og i forhold til vores samarbejdspartnere, så det er der, vi bruger kræfterne, siger Lene Groth.

Processen med navneskiftet blev skudt i gang i oktober i fjor, og det meste er håndteret internt i virksomheden.

Navneskiftet træder i kraft den 3. juli.