De fleste af os kender til at knipse feriebillederne med smartphonen, men Canon vil gerne give os smag for at fotografere med et mere klassisk kamera.

Et af midlerne er en ny, nordisk kampagne med titlen Capture your firsts, der giver mulighed for at pakke et splinternyt EOS M50-mirrorless-kamera i sommerkufferten og tage det med på ferie i tre uger – kvit og frit.

Eneste ”betaling” er, at man deler fotos på Instagram af sin ”første gang”: Fx den første festival, det første maratonløb, det første roof top-party – eller den første tur på surfbrættet. 

- Foto er en hobby som er mere populær end nogensinde før, og i dag tager næsten alle billeder. Men ikke alle har prøvet den oplevelse, det er at bruge et dedikeret kamera. Det giver denne kampagne mulighed for, siger Morten Nørremølle, der er marketingdirektør hos Canon i Norden.

Nordisk inspiration

Kampagnen lægger sig i sporet af Canons kommunikationsplatform Live for the Story, der opmuntrer brugerne til at dele deres historier med verden, og i dette tilfælde er det altså førstegangsoplevelser, der er temaet:

- Ved at leje et mirrorless-kamera bliver de kreative muligheder enorme, og hos Canon vil vi gerne lade folk bruge disse muligheder til at fange den specielle situation, der opstår, når man prøver noget for første gang. Et sådant øjeblik skal selvfølgelig fanges i den bedst mulige kvalitet, siger Morten Nørremølle.

Kampagnen er skabt i samarbejde med reklamebureauet Uncle Grey – og med Canons Nordic Photographers, som har lavet deres egne tolkninger af ”firsts” gennem fotos og videoer.

Det drejer sig bl.a. om svenske Matilda Söderlund,  finske Janne Naaka, danske Morten Nordström, islandske Gunnar Freyr og norske Samuel Taipale, som allerede nu leverer masser af inspiration til fotoentusiaster.

Betal med dine ”firsts”

Canon leverer i forbindelse med kampagnen kameraer til 60 personer i de nordiske lande, og de heldige udvælges af en jury ud fra fotos, uploaded til Instagram med hashtagget #RentACanon.

De 60 personer ”betaler” derefter ved at uploade deres sommer-firsts på Instagram med hashtagget #LiveForFirsts – samtidig vil Canon gerne bruge billederne som inspiration på kampagne-hjemmesiden og på Canons nordiske Instagram-konto @canonnordic.

Læs mere om kampagnen her – og se lanceringsvideoen herunder.