Det er intet mindre end en gigantisk kampagne for Carlsberg, der får premiere i BT, MX og Berlingske i dag. Men det er meget mere end en kampagne, det er innovation.

Ordet innovation står nemlig med fede typer i Carlsbergs strategiplan, der rulles ud med lanceringen den nye øl, Carlsberg 1883, og den fyres af nu for at fejre bryggeriets 170 års fødselsdag.

Innovationen handler om den oprindelige gær, der kunne være patenteret af J.C. Jacobsen, men som ikke blev det, fordi den visionære brygger på en messe i Wien delte sin gær med alle de andre bryggerier i Europa, der på daværende tid også oplevede gærsyge i deres øl. Og det er den gær, den nye øl, Carlsberg 1883, er skabt over.

Den historie, og Carlsbergs fabelagtige fortælling i øvrigt, er den røde tråd i kampagnen, hvis første skud ses fra i dag. Carlsberg har valgt at samarbejde med Berlingske, B.T. og MX, det tidligere metroXpress.

Her løftes sløret hen ad vejen for det univers, der fortæller hele den historiske baggrund for den moderne øls tilblivelse.

– Carlsberg har en helt unik historie, som vi gerne vil dele med danskerne, for bryggeriet har haft stor betydning for ølbrygningen i Danmark og resten af verden. Ja selve isoleringen gæren er i sig selv en epoke, der har en rækkevidde langt ud over ølproduktion, siger Jeppe Boel, Marketing Manager i Carlsberg Danmark.

Den moderne øl blev skabt for 133 år siden

Som det allerede er kendt, så er den nye øl, Carlsberg 1883, brygget med gær fra en 133 år gammel flaske, der blev fundet i 2008, da man ryddede op i Carlsbergs kældre.

Gæren er et eksemplar af verdens første rendyrkede gær, der blev isoleret af videnskabsmanden Emil Chr. Hansen på Carlsberg i 1883, og som siden forbedrede ølproduktionen over hele kloden.

– Carlsberg 1883 er mere end blot en øl, der smager så tæt som muligt som øl i 1883. Den er også med til at sætte Carlsberg i den rette historiske sammenhæng – som bryggeriet, der stod fadder til den moderne øl. Og det er den historie, vi gerne vil fortælle, siger Jeppe Boel.

Lad os høre om kampagnens trin-1, der fyres af i dag??

– Det korte svar er, at det er en helt unik native-kampagne. Den vil nemlig køre på alle Berlingske Medias sites, og den vil blive suppleret på print. En uge i Berlingske, en uge i B.T. og en uge i MX osv. Det fortsætter resten af året, fortsætter Jeppe Boel.

Et dedikeret site supplerer native-annonceringen

Naturligvis findes også et specielt site til fortællingen, og det er featuresitet ”En vild historie om øl”, som BTMX Partnerlab er medskaber af. Her ligger kernen i kampagnen.

– Samarbejdet med Carlsberg har resulteret i en native-kampagne, hvor vi på en række platforme får fortalt historien bag den nye øl. På featuresitet vil læseren gennem lyd, video, tekst og billeder blive ført igennem den fascinerende fortælling med rig mulighed for fordybelse undervejs, siger Thomas Riis Paulsen, Head of Native hos BTMX Partnerlab.

Traditionelle medier er ikke nok

Kampagnen er også skabt i tæt samarbejde med Carlsbergs mediebureau resten af året, PHD. Navnet "1883" og designet af dåsen er skabt i samarbejde med Kontrapunkt.

– Fra et medieperspektiv er samarbejde med til at fuldende vores lanceringskampagne for Carlsberg 1883, som rulles ud på en bred pallette af medier i efteråret fortæller Account Director hos PHD Nicolai Bertramsen.

– En så lang og spændende historie kan ikke fortælles kun gennem traditionelle spots i f.eks. TV og biograf, og derfor giver samarbejdet med BTMX forbrugeren mulighed for at fordybe sig på en ny og anderledes måde i den spændende fortælling om Carlsberg 1883 og tilblivelsen af den moderne øl generelt.

Launchen på Berlingske Media og featuresitet ”En vild historie om øl” er kun trin ét i den omfattende kampagne, der de kommende uger foldes over en stribe andre medier.

Se featuresiden her.