Med hele 425 indsendelser til den store Advertising-kategori ved Creative Circle Awards 2017 har jurymedlemmerne i den grad haft sved på panden for at skille de allerbedste arbejder ud til finalen.

Men nu kan de hårdtarbejdende kreative kravle ud af kedeldragterne og klappe sig selv på skuldrene for veludført arbejde: Advertising-shortlisten er med andre ord klar, og den fortæller, at 81 cases slap igennem nåleøjet, svarende til lige knap hver femte indsendelse.

Og præcis som det var tilfældet i går, da vi kunne afsløre finalisterne i Digital-kategorien, har også to bureauer lagt sig markant i front på Advertising-shortlisten.

Det drejer sig om:

- & Co., som tager 15 finalepladser: 12 i eget navn alene og tre i samarbejde med Bacon.

- Robert/Boisen & Like-minded, der i samarbejde med Gobsmack napper 10 finalepladser.

Fornemme præstationer
& Co, der altså sætter sig på hele 15 finalepladser, kan i øvrigt glæde sig over i den grad at få anerkendt bredden i sit arbejde: Bureauet har fået shortlistet arbejder for seks forskellige kunder: Danske Spil/Keno, momondo, Kræftens Bekæmpelse /Trygfonden, Out of Home Media, Rådet for Sikker Trafik og Porsche.

Den samme ros går til Robert/Boisen & Like-minded, som sammen Gobsmack har fået 10 shortlister - alle i hovedkategorierne. Her er der tale om arbejde for fem forskellige kunder: Spies Rejser, BØRNEfonden, Tryg/Tryghedgruppen/TrygFonden, DBA og DBA/eBay Classified Group.

Stærke præstationer ses også fra:

- The Orbit Agency med seks finalepladser, heraf to i Craft, for to kunder: Cmore og Dynaudio

- DDB Copenhagen med fem finalepladser, heraf to i Craft, for tre kunder: McDonald’s, Cyklistforbundet og Roskilde Festival.

- Bacon med fem finalepladser, tre sammen med &Co - tre sammen med &Co for momondo, en sammen med  Brandhouse for Interflora og en i eget navn for Under Armour.

Fem bureauer/konstellationer har hver tre shortlister: Hjaltelin Stahl, NewLand/Wichman/Schmidt, CP+B, envision, Brandhouse, ni bureauer har to - og ni bureauer en enkelt hver.

I alt et samlet finalefelt på 81 shortlister, som du kan se under artiklen.

Snap og influencers på fremmarch
Advertising-kategorien rummer i år 12 kategorier og 6 Craft-kategorier: Copywriting, Photography/Stills, Illustration, Direction, Art Direction og Motion Graphics.

Og bedømmelses-arbejdet har været lagt i hænderne på tre juryer under ledelse af henholdsvis Silas Gøttler fra Magnetix, Stig Lauritzen, Diverse Film og næstformand i Creative Circle, og Janne Østergaard, selvstændig strategisk rådgiver.

De sætter her hver især et par ord på niveau og kategorier:

- Der var helt klart konsensus i juryen omkring niveauet i flere af kategorierne. Og jeg deler min jurys begejstring. Vi så mange stærke ideer og et højt eksekveringsniveau i kategorierne Events, Integrated Campaigns, Content, Social  og PR Driven Campaigns. Bureauerne er åbenlyst blevet bedre til at skrue case-videoer sammen, men jeg vil rose juryen for hele tiden at holde skarpt fokus på idéhøjden, siger Silas Gøttler:

Han peger i øvrigt på, at brug af Snapchat og influencers helt klart er på fremmarch:

- Så det bliver spændende at følge udviklingen på disse platforme.

Folkekomedien er fortid
Om kategorierne Film, TV og Bio, Film, Internet og Direction siger Stig Lauritzen:

- Kategorierne er vokset meget i forhold til antal indsendelser sidste år, og lad os bare sige, at levende billeder er kommer for at blive. Overskriften er, at niveauet er højt - og de bedste arbejder har internationalt højt niveau. Direction-kategorien afspejler fx tydeligt, at danske instruktører holder meget højt internationalt niveau.

Særligt bemærker Stig Lauritzen, at ”folkekomedien” er væk:

- Den klassiske humor, den filmede vittighed, folkekomedien, pik og patter-humoren er ikke længere tilstede. Der er stadig meget humor, den er bare meget mere intelligent og intelligent eksekveret. Blandt andet er humoren til stede i den lange række af film, som er ”eksperimenter”. Det er der flere gode eksempler på.

Og som Janne Østergaard pointerer, så er netop følelser fremtrædende i år:

Stolthed på branchens vegne
- Der er masser af god kommunikation derude. Det er meget tydeligt, at kræfterne bliver lagt i at skabe involverende historier om brandet. Og det er glædeligt. Branding som begreb er stærkt tilbage kombineret med ideer bygget på gode indsigter, som igen udmønter sig i historiefortællinger, der er eksekveret på et meget højt niveau, siger Janne Østergaard og tilføjer:

- Der bliver spillet på hele følelsesregistret fra humor til alvor, og det er forfriskende, at det ikke kun er den sjove ide, der dominerer.

I kategorien Branded Content var juryen på hårdt arbejde med at skulle vælge det bedste i et felt af meget stærke kandidater, fortæller Janne Østergaard:

- Der var ligefrem stolthed på branchens vegne over et meget højt niveau, siger hun.

Og de mindre kategorier?

- Ja, Craft-kategorierne Illustration og Photography var meget små i modsætning til kategorien Motion Graphics. Men jeg må sige, at dygtige illustratorer og fotografer har fundet nye værktøjer og udtryksformer, og niveauet var internationalt og meget højt, siger Janne Østergaard, som her ikke tøver med at tilføje:

- Her var ordet sublimt helt på sin plads.

Et par hjertesuk til sidst

På trods af de mange roser fra juryformændene var der dog enkelte torne:

Janne Østergaard lægger for med lidt ris - men dog også ros:

- Skulle man bedømme årets niveau ud fra den klassiske reklamedisciplin Print, så kunne man få opfattelsen at kreativiteten har det svært i Danmark. Ifølge jurymedlemmerne var niveauet og især mængden af indsendelser ikke på højde med tidligere år. En tak skal dog lyde til bilbranchen, som tydeligvis stadig tror på effekten af den gode annonce, siger hun.

Silas Gøttler får lige det sidste ord:

- Vi kunne konstatere, at antal indsendelser og det kreative niveau i kategorierne Radio og Art Direction er for nedadgående. Det er trist for to så klassiske reklamediscipliner. Budskabet herfra må være, at bureauerne i disse to kategorier skal give den en skalle frem mod CCA 2018.

Og værsgo: Advertising-shortlisten fra Creative Circle Awards 2017. Du kan nærstudere de enkelte cases her.

ADVERTISING

 
 

KATEGORI - KUNDE

TITEL

BUREAU/PROD. SELSKAB

 
       
       

Film - Cinema and TV

     

Danske Spil / Keno

Million forhøret TVC

& Co.

 

Interflora

It's Complicated

Brandhouse

 

McDonald's/Ronald McDonald Hus

Lysglimt

DDB Copenhagen

 

Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater - Mash Up

New Land/Wichmann / Schmidt

 

Tryg/TryghedsGruppen/TrygFonden

Har du reddet liv uden at vide det?

Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack

 

Cmore

Interrupting The Young Pope

The Orbit Agency

 
       

Film - internet

     

Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden

Mindre hud i solen

& Co.

 

BØRNEfonden

Hvornår er man gammel nok?

Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack

 

momondo

The DNA Journey

& Co./Bacon

 

Danske Spil / Keno

Million forhøret

& Co.

 

Spies Rejser

Do it Forever

Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack

 

DBA / eBay Classifieds Group

DBA Guide: Guitar

Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack

 

Starmark

The Sex, Prawns & Rock 'n' Roll test

TBWA & BBDO/Be On Nordics

 
       
       

Branded Content

     

momondo

The DNA Journey

& Co.

 

Spies Rejser

Do it Forever

Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack

 

Carlsberg Foundation

Carlsberg Re-brew Project

CP+B Copenhagen

 

Rådet for Sikker Trafik

Nederen er kærlighed

& Co.

 

BØRNEfonden

Hvornår er man gammel nok?

Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack

 

Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden

Mindre hud i solen

& Co.

 
       

Outdoor

     

Unicef

Ræk ud

Hjaltelin Stahl

 

SF

Denmark vs. Trump

UncleGrey

 

Cyklistforbundet

Pas på højresving

DDB Copenhagen

 

Out of home Media

Adblock this

& Co.

 
       

Posters, POS and Ambient

     

Sejlsikkert & Trygfonden

Fiskeføde

Hjaltelin Stahl

 

SPAR

The Name Change

Another

 
       

Print

     

Socialdemokratiet

Blå annonce

Another

 

Suzuki Bilimport Danmark A/S

Bilfri søndag

Hjaltelin Stahl

 

Libratone

BIKE

Raffinaderiet

 

Libratone

TRAIN

Raffinaderiet

 

Cmore

Martian Flakes

The Orbit Agency

 

Cmore

Cruise Cleaning

The Orbit Agency

 

Cmore

Interstellar Shampoo

The Orbit Agency

 
       

Content driven campaigns

     

Carlsberg Foundation

Carlsberg Re-brew Project

CP+B Copenhagen

 

Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden

Mindre hud i solen

& Co.

 

Danske Spil / Keno

Million forhøret

& Co.

 
       

Events

     

TUBORG

TUBORG ØL-LOTTERI

Uitch I Scratch/WDP

 

Irma

Slå en streg for din bydel. Og for økologien.

Konstellation & Republica

 

Irma

Ged I gården

Konstellation & Republica

 

Maria Casino

Thrillometer

Mindshare

 
       

Integrated campaigns

     

Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden

Mindre hud i solen

& Co.

 

Visit Faroe Islands og Atlantic Airways

Sheep View

Liquidminds/Sansir Danmark

 

momondo

The DNA Journey kopi

& Co./Bacon

 

Spies Rejser

Do it Forever

Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack

 
       

PR driven campaigns

     

Spies Rejser

Do it Forever

Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack

 

momondo

The DNA Journey

& Co.

 

Hummel

The All-White Kit

envision

 

Visit Faroe Islands og Atlantic Airways

Sheep View

Liquidminds/Sansir Danmark

 

BØRNEfonden

Hvornår er man gammel nok?

Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack

 
       

Radio

     

Amnesty

Fireworks From Aleppo

UncleGrey

 

Plan Danmark

Stop brylluppet

Mindshare

 
       

Social driven campaigns

     

DBA

DBA Guide, Nyt om brugt

Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack

 

YouSee

Lukas Graham & Friends

CP+B Copenhagen

 

McDonald's Danmark

The Fast News – sandheden om McDonald’s Danmark

DDB Copenhagen

 

Interflora

Vi ta'r skylden

Brandhouse

 

Gulddreng

Gulddreng

Universal Music Danmark/Digital Labs

 

UNMAS (United Nations Mine Action Service)

Mine sweeper game

Saatchi & Saatchi

 
       

Copywriting (CRAFT)

     

Aarhus Kommune, Affald og varme

Affaldssortering

envision

 

Porche

Følelsen af at have nået sine mål …

& Co.

 

Politiken

Fællesmængde

Kommunikationsbureauet København

 

Roskilde Festival

City of Songs

DDB Copenhagen

 

Betty Nansen Teatret

Christian 7 og Caroline Mathilde til parterapi

Falkenberg&Falkenberg

 

Fernet Branca (Fratelli Branca Distillerie)

8.000 danskere dyrker sex lige nu

Ogilvy Danmark

 

Red Barnet

Yasirs Sidste Skoledag

Ogilvy Danmark

 
       

Direction (CRAFT)

     

McDonald's/Ronald McDonald Hus

Lysglimt

DDB Copenhagen

 

Momondo

The DNA Journey

Bacon/&Co.

 

Under Armour

Michael Phelps - Rule Yourself

Bacon

 

Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater - Mash Up

New Land/Wichmann / Schmidt

 

Interflora

It´s Complicated

Bacon/Brandhouse

 
       

Art Direction (CRAFT)

     

Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater - Mash Up

New Land/Wichmann / Schmidt

 

LEGO CMA

LEGO Classic - Evan's Story

M2Film/LEGO CMA

 

LEGO CMA

LEGO Classic - Maddie's Story

M2Film/LEGO CMA

 
       

Photography, stills (CRAFT)

     

KANAL 4 / Anne Garlichs

#ÆRLIGTALT_MILK

Morten Bengtsson

 

KANAL 4 / Anne Garlichs

#ÆRLIGTALT_CARWASH

Morten Bengtsson

 

Hi-Fi Klubben

Hi-Fi Klubben 2016-17

envision

 

Dynaudio

Ena

The Orbit Agency

 

Dynaudio

Mikkel

The Orbit Agency

 
       

Illustration (CRAFT)

     

Rynkeby

Dagmar

Montdor

 

Naturhistorisk Museum, Aarhus

Tilbage til istiden

OddFischlein

 
       

Motion graphics (CRAFT)

     

Jaguar & Spark 44

Jaguar I-Pace

Frame

 

IKEA

IKEA x HAY - Ypperlig Collection (Motion Graphics)

Morten Kuhl Studio/Nikextension

 

Nike

Nike Lunar Epic Flyknit

Frame