Det amerikanske chokoladebrand TWIX kommunikerer på globalt plan med en god portion humor - og tager som regel udgangpunkt i det faktum, at en pakke består af både en højre og en venstre TWIX.

Tonen i kommunikationen var derfor helt på plads, da det danske bureau Patchwork blev bedt om at udvikle en kampagne, der kunne engagere de nordiske forbrugere.

Svaret på briefen blev en kampagne, hvor man ved hjælp af ansigtsgenkendelses-teknologi kunne finde sin egen dobbeltgænger, eller TWIX tvilling, på Facebook.

- Nysgerrigheden var den primære driver bag kampagnen, siger konceptudvikler Anna Langholz fra Patchwork, og tilføjer:

- De fleste af os har på et eller andet tidspunkt tænkt på, om der mon findes en person, som ligner os, og vi besluttede os for at lade TWIX give svaret på dette.

Fanger brandets tone

Og noget kunne tyde på at nysgerrigheden lever i bedste velgående: Kampagnen nåede således ud til fire mio. personer på tværs af de nordiske lande, og flere end 30.000 personer fandt et match i databasen af fotos.

I eksekveringen af kampagnen fik man også hjælp fra flere populære influencers - i Danmark legede således bloggeren Twinpeaks og komikeren Heino Hansen med og sikrede dermed deltagelse fra mange af deres følgere.

Og hos kunden, Mars Nordics, har man været rigtig godt tilfreds med kampagnen:

- Kampagnekonceptet føltes som en perfekt forlængelse af vores internationale platform. Det fangede brandets humoristiske tone og fokuserede på dualiteten, som er vores unikke produktfeature. Målet for os er at forbrugerne skal huske TWIX for noget sjovt og positivt, når de står ved hylden, siger brand manager Laura Rajala.

Tvillinger på tur

Det er i øvrigt ikke første gang, at Patchwork har sat tvillinge-tanken i spidsen for en nordisk kampagne for TWIX - for netop bl.a. at bygge bro til den internationale brand-platform.

Sidste år gik parterne således i luften med en skjult-kamera-film  - hvor en række cafégæster fik sig en oplevelse ud over det sædvanlige.

I den seneste kampagne var der også indbygget en konkurrence, og vinderne af den er de to ”tvillinger”, du kan se på billedet over artiklen: Finske Ville og svenske Arthur.

Præmien var en tur til Minneapolis/Saint Paul, også kendt som Twin Cities.

Vinderne er dog ikke nødvendigvis forpligtede til at rejse sammen, selvom de nok kunne se ud til at have noget at tale om...