Det er sjældent, at et ord som ”Mefistofeles” (djævlen, red.) bruges i forbindelse med strategisk markedsføring, men det var tilfældet, da Citroën i samarbejde med Kunde & Co lancerede ”Leth at elske”.

Bureauet blev beskyldt for at have lokket Jørgen Leth i fordærv – og Leth selv for at have solgt ud. Men nu er tallene for kampagnen kommet ind, og de danske bilejere har talt: Citroën ER Leth at elske.

Fornemme salgstal

Siden kampagnen første gang løb over tv-skærmen i slutningen af december, er salgstallene nemlig kun gået én vej – og det er op.

Alene i januar er der sket en tredobling i salget af den primære kampagnemodel Citroën C4 Cactus målt mod samme måned året før – og samlet er salget på de fire kampagnemodeller steget med 108 procent.

Endelig har Citroën DK på tværs af alle modeller og kanaler solgt 52 procent flere biler i januar, og salgstallene er fortsat gode.

– Det flotte resultat viser vigtigheden i at forstå og respektere brandets DNA og bruge dette til at forløse markedets forventninger og associationer til mærket, siger Marianna Sabotkovska, marketingdirektør for Citroën, DS og Peugeot DK i K.W. Bruun Import:

– Jørgen Leth repræsenterer en reel relation og en passion til mærket, og det skabte et perfekt match i forbrugernes øjne, men også et stort engagement fra hans side, der gav kampagne og koncept ekstra flyvehøjde.

Stort uforløst potentiale

Jacob Blegvad, Group Director hos Kunde & Co fortæller:

– Da vi fik resultaterne tilbage fra det strategiske forarbejde kunne vi se et stort uforløst potentiale i mærket – det handlede blot om at komme tilbage til kerneværdierne.

Han uddyber:

– Vi lever i en tid, hvor vi hele tiden bombarderes med nye trends og muligheder, men oftest ender man med at glemme, hvor brandet kommer fra. Med eksplosionen af digitale platforme og tilgængelige data handler det om at holde tungen lige i munden og gøre forarbejdet ordentligt, så man ved, hvor der rent faktisk er værdi i markedet – og ikke bare jagter nye trends, fordi de er der.

Kampagnen bestod af fire TVC’er, tre SoMe/Digitale film samt outdoor og print. Den primære del af kampagnen er drevet af TV og kunne tyde på, at selvom video-content og nye digitale muligheder måske står højt på agendaen, så er massekommunikation og brede medier stadigvæk konge-kommunikationen.