Flere og flere danskere har problemer med sikkerheden på nettet, og ikke mindst udsættes børn og unge for tvivlsomme oplevelser.

Det agter Codan at adressere med en ny kampagne bestående af flere film og tutorials.

– Det er vores dna at gøre kunderne trygge, og mange danskere ved ganske enkelt ikke, hvad deres børn laver online, når børnene sidder alene med deres devices, siger Mette Heering Pontoppidan, Marketing & Communications Director hos Codan.

– Vi har sammen med &Co. skabt et univers, der indledningsvist afdækker de kuldegysninger, forældre føler, når de opdager, hvor let det er at hacke børnenes computere.

– Det er faktisk rørende at se, hvordan forældrene reagerer, når de ser det dokumenteret. De færreste aner, hvor let det er at få adgang til fx børnenes web-cams. Og i en større sammenhæng er det jo også den øgede net-kriminalitet, vi adresserer, fortsætter Mette Heering Pontoppidan.

Næsten alle børn har en smartphone

97 pct. af danske børn over 10 år har egen smartphone, og er dermed sædeles mobile på nettet, men samtidig også voldsomt udsatte. Og da de færreste forældre har taget en grundig snak med deres børn, sidder Codan-initiativet lige i skabet.

– Det kan være meget intime situationer, man får adgang til, hvis man hacker børnenes og for den sags skyld også voksnes laptops. Det vil vi gerne bringe frem, og ikke mindst vise, hvad man kan gøre ved det.

Tiden er moden, kan du sige, men hvordan tager jeres medarbejdere i mod den nye indsats?

– Jeg er utrolig stolt af det engagement, vore medarbejdere har lagt i dette initiativ, der jo fra vores side også handler om markedsføring, generel kommunikation og en grundlæggende CSR-indsats, slutter Mette Heering Pontoppidan.

Foreløbig indledes kommunikationen med &Co.’s nye film, der lægges på udvalgte sociale medier. Dernæst følges op med flere guidelines og tutorials, der samlet set adresserer familiens sikkerhed på nettet.

Projektet lanceres i dag i Danmark, og universet vil løbende blive tilført nyt indhold. Der er også B2B-initiativer på vej fra Codans side, da erhvervslivet også er i risikozonen for it-kriminalitet. Codans kernekunder får tilbudt produktet ”websikring” uden beregning resten af året – mens værktøjer og tutorials er frit tilgængelige for alle danskere.

Er du endnu mere interesseret i Codans univers, så læs mere her - og se den nye film her.