Hvert år står Østrigs Turistbureau med én konkret udfordring. Det er i øvrigt stort set identisk med alle andre landes turistbureauer.

Hvordan skiller man sig ud i forhold til konkurrerende lande? Og hvordan positionerer man Østrig som en attraktiv sommerdestination i danskernes bevidsthed, så man ikke udelukkende opfattes som en ski- og vinterdestination?

Svaret er content, og Østrigs Turistbureau har gennem en årrække fokuseret på at lave engagerende indhold.

– Vi vil gerne i dialog med potentielle turister, hvor vi kan få mulighed for at inspirere dem til at få øjnene op for, hvor meget Østrig kan byde på – også om sommeren. Den smukke natur byder på alt lige fra familieoplevelser og vandreferier til actionferie med rafting og mountainbike, forklarer Anders Stilling Olesen, Marketing Manager hos Østrigs Turistbureau.

Content marketing gjorde forskellen

Gennem flere år har værktøjerne primært været de samme. Brug af egne kanaler, dvs. hjemmeside, nyhedsbrev, PR, social media mm., samt display markedsføring og enkelte sponsorater krydret med et højt budget på Google AdWords.

Indtil i år.

I januar 2016 forsøgte Østrigs Turistbureau sig for første gang med content marketing Distribution. Det har platformen Strossle specialiseret sig i, og grundet platformens høje dækning i Danmark faldt valget på dem. Et valg turistbureauet ikke har fortrudt.

– Ærligt talt er vi meget positivt overraskede over de resultater, vi har opnået gennem Strossle. Gennem 8 måneder, fra januar til og med august i år, har Strossle outperformet både almindelig display og Google AdWords på vores 2 vigtigste parametre: Time spent og Bounce Rate.

– En quality visitor for os er en bruger, der ikke bouncer, og efterfølgende bruger så lang tid på sitet som muligt. På den måde kan vi flytte præferencer, der i sidste ende betyder flere turister, fortsætter Anders Stilling Olesen.

Bedst og billigt

For Østrigs Turistbureau drejer det sig i bund og grund om, at man vil realisere en quality visitor til så billig en pris som mulig. Og her vinder content-løsningen klart.

Resultaterne viser, at prisen for ikke-bouncede brugere fra Strossle er 35 pct. billigere end display annoncering og hele 55 pct. billigere end search (AdWords).

Og når turistbureauet kigger på time spent, er resultaterne endnu mere iøjnefaldende. I forhold til display tilbringer de brugere, der kommer igennem Strossle, hele 400 pct. længere tid på sitet, og 7 pct. længere tid på sitet, end de brugere der kommer ind gennem search.

Med andre ord har trafikken fra Strossle vist sig at være både billigere og bedre sammenlignet med de andre 2 værktøjer, konkluderer Østrigs Turistbureau.