Creative Circle har tiltrukket 13 procent flere indsendelser i år sammenlignet med sidste år og cementerer dermed sin position som Skandinaviens største pris for innovation og kreativitet.

Og der er fremgang i antal indsendelser til både de fire traditionelle konkurrencer samt ungdomskonkurrencen, YCCA, oplyser awardshowets formand Dorte Nielsen.

YCCA har således 220 indsendelser mod 196 sidste år, mens hovedkonkurrencerne er steget fra 623 til 704 indsendelser.

- Vi er rigtig glade for den udvikling. Ikke bare har vi fået flere indsendelser - niveauet på det arbejde, der er indsendt ser rigtig flot ud, siger Dorte Nielsen.

Og så er prisfesten i øvrigt klar med den jury, der skal bedømme de to nye kategorier - Creative Effectiveness og Creative Impact, der adresserer to af tidens store emner: Effekt og bæredygtighed.

Følger international udvikling

For at en case kan komme i betragtning til den nye Creative Effectiveness-pris, skal den som minimum have opnået en shortliste inden for de seneste tre år. For at deltage skal der leveres uddybende beskrivelser og dokumentation for opnåede resultater. Der uddeles ikke guld, sølv og bronze, men kåres alene en vinder - samt eventuelt finalists.

For at gøre sig gældende som vinder skal et arbejde dels udspringe fra en strategisk original og innovativ idé, dels have haft en tydelig og målbar positiv effekt på ROI, kundevækst eller på virksomhedens omsætning og dels have mere end indfriet organisationens eller virksomhedens målsætning.

Creative Impact adresserer ligeledes en udvikling, man også har set ved bl.a. Cannes-festivalen og ved D&AD: En udvikling, der handler om, at annoncører skal ville andet og mere end blot at sælge produkter.

- Som branche har vi i mange år været opmærksomhedskøbmænd, men måske glemt at spørge om selv om, hvilken forskel har vi reelt gjort for mennesker og miljø? Hvilken adfærd har vi ændret? Fik vi ændret en holdning? Kan vi måle og veje en forskel, siger Thomas Kolster, der sidder i Creative Circles bestyrelse i en kommentar til den nye Impact-kategori og nævner som eksempel Saltwater Brewerys lancering af en six-pack ring til deres øl, som var bionedbrydelig og potentielt spiseligt for dyrelivet i havet.

Thomas Kolster understreger, at Creative Impact skal hylde de initiativer som gør en reel forskel for mennesker og miljø.

- Med andre ord vurderer vi kampagnens mål i forhold til den opnåede miljømæssige og sociale effekt, siger han og tilføjer, at prisen lige nu defineres meget bredt:

- Det er et ret nyt område for Creative Circle at gå ind i. Jeg tror, vi skal starte bredt, og så blive mere præcis og skarpe i definitionen på prisen i takt med, at vi får nogle erfaringer.

Her kan du se, hvem, der er med i den nye jury

Det er en samlet jury, der skal bedømme både Creative Effectiveness og Creative Impact, og de 16 personer tæller både annoncører og bureaufolk:

Juryen består af følgende:

- Eva Lundgren, Spies

- Jens Jermiin, B&O

- Line Rasmussen, RedBarnet

- Søren Christensen, RBLM

- Sune Bang, Komm. København

- Rasmus Poulsen, Orchestra

- Christina Tønnesen, Mensch

- Jonas Sylvest, Hjaltelin Stahl

- Thomas Thorstholm, Orbit

- Lone Tvedergaard, & Co.

- Lars Samuelsen, Uncle

- Mikkel Elung, Brandhouse

- Jakob Kahlen, Trouble

- Regner Lotz, Konstellation & Republica

- Morten Brudholm, Make