Danish Digital Award (DDA) er nu på vej ind i sin fjerde sæson, og igen i år sker der fornyelser.

For det første har awarden fået et Advisory Board, og det består af bestående af:

  • Louise Bach, Carlsberg, Peter Boris Kreilgaard, Coop.dk, Thomas Bjerg. Very-Patchwork, Jakob Stigler, Mano, Mads Fuhr, AKQA, Mia Skjoldstrand, Dansk Annoncørforening, og juryformanden Kim Jong Andersen.

For det andet foregår nomineringen af cases online, inden de over 100 jurydommere mødes den 5. marts for at finde de endelige vindere.

Hvorfor?

– Tidligere foregik det meget enkelt ved, at man blot sagde ja eller nej til om en case skulle nomineres, forklarer juryformand Kim Jong Andersen.

– I år har vi valgt at nuancere denne vurdering for i højere grad at inddrage vores kriterier i vurderingen, der er henholdsvis Strategi, Kreativitet og Effektivitet. Nu bliver både pointgivning og vægtning en vigtig parameter for at en case kan gå videre til jurydagen,

Ny kategori og et par enkelte sammenlægninger

For det tredje har DDA oprettet en ny kategori ”Purpose & Impact”. Det sker for at skabe opmærksomhed omkring de virksomheder og organisationer, der har modet og viljen til at gøre en samfundsmæssig forskel – også på længere sigt.

Udover er nogle af kategorierne ændret med fløjlshånd.

– Omnichannel- og data-kategorien er blevet lagt sammen til en kategori, der nu hedder ”Data & Marketing Automation”, uddyber Kim Jong Andersen.

– Herudover er e-commerce kategorierne for hhv. B2B og B2C også lagt sammen til en enkelt ”e-commerce kategori”.

Social-kategorierne er opsplittet endnu hårdere, så der nu er en kategori for SoMe ”single content”, der blot dækker over et enkelt stykke content, fx en video og en kategori for ”continuous content”, der dækker over den længerevarende indsats.

Interesserede kan se hele oversigten over alle kategorierne hér.

Hvorfor er de ændringer sket?

– I arbejdet med at definere og fordele kategorierne har jeg igen i år lagt vægt på, at der er en god balance mellem de forretningstunge og teknisk krævende kategorier og så alle kampagnerne, fortsætter Kim Jong Andersen.

– Der er en lille overvægt antalsmæssigt på førstnævnte, hvilket er naturligt nok i og med, at den digitale transformation i dag dækker alle virksomhedens funktioner og ikke er forbeholdt marketing.

Indførelse af 3 Grand Prix’er

DDA har i år fået hele tre Grand Prix’er: Strategi, Kreativitet og Effektivitet, som til selve Award Showet den 19. april i TAP1 år får tildelt ekstra opmærksomhed, idet alle Grand Prix-case videoer vil blive vist i deres fulde længde.

Hvorfor?

– Nogle har kommenteret, at de ikke når at opfatte, hvem der er nominerede, når vi kun viser 11 sek. af hver casefilm, siger Mia Skjoldstrand fra Dansk Annoncørforening.

– Det er jo en del af præmissen, når man afholder sådan et show, at vi desværre ikke kan tildele de nominerede cases ret meget tid, men på den anden side gør det heller ikke noget, at showet får smule mere fagligt indhold, så nu har vi i samråd med vores Advisory Board besluttet os for, at Grand Prix’erne bliver tildelt ekstra opmærksomhed.

Vanen tro er juryen stadig befolket med en højere andel af annoncører end bureauer.

– Godt seks ud af 10 jurydommere kommer fra en virksomhed, og igen i år har vi rystet posen, så vi får mange nye virksomheder med, siger Kim Jong Andersen.

Juryledergruppen er udvidet

Endelig er juryledergruppen udvidet med 2 ekstra personer, fordi de enkelte juryledere sidste år skulle vurdere utrolig mange cases.

De nye jurylederne er i år:

  • Mads Jensen, Søstrene Grene
  • Mads Cramer, Saxo Bank
  • Michala Svane,Tivoli
  • Stine Kalmer Jørgensen, Nykredit
  • Ralf Lodberg, Advice
  • Christina Tønnesen, Mensch.

De velkendte ledere er:

  • Stephanie Illgner, Carlsberg
  • Eva Lundgren, Spies,
  • Mads Fuhr, AKQA
  • Peter Tranberg, YouSee.

I juryledergruppen har DDA en rotationsregel, hvor mindst 2 juryledere hvert år skal vige pladsen for nye kræfter. Morten Saxnæs, &Co, Jacob Holst Mouritzen, Mindshare og Martin Majlund, Sky Garden er udtrådt.

Og nu er Danish Digital Awards åbent for indsendelser af cases. Der er åbent for bidrag indtil 11. februar.