Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation (og indtil forrige år Dansk Markedsføring, red.) har gennem mange år gennemført Danish Internet Awards (DIA), der for ikke så længe siden skiftede navn til DIAmanten.

Nu er det slut, og det skyldes ikke mindst fremkomsten af Dansk Annoncørforenings Danish Digital Award, der også præmierer de bedste danske digitale arbejder, lyder forklaringen.

- Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier konstaterer, at tilstedeværelsen af to sammenlignelige priser devaluerer værdien af at vinde i konkurrencerne, lyder det i en pressemeddelelse.

- Bureauernes organisation og medierne har valgt at lytte til bureauernes beklagelse af en situation, hvor deltagelse i to konkurrencer og prisarrangementer på den ene side føles nødvendigt, på den anden side medfører dobbeltarbejde og dobbeltudgifter.

Et  forsøg på at skabe et samarbejde med Danish Digital Awards er ikke lykkedes, så de to foreninger Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation har besluttet sig for at lukke DIAmanten med øjeblikkelig virkning.

Fra Dansk Annoncørforening, der er initiativtager til Danish Digital Awards, lyder det:

- Vi har haft nogle samtaler med folkene bag DIA om en sammenlægning, men da Danish Digital Awards vokser og har succes, har vi ikke ønsket at lægge de to awards sammen, siger Mette Dyhr, bestyrelsesformand i Dansk Annoncørforening.

- Desuden har vi en ny strategi for vores forening i støbeskeen, og vores nye direktør, Torben Rønler, starter den 1. december, så vi har rigeligt at se til.

- Endelig så vi ingen fordele ved en sammenlægning, hverken for os som forening eller for annoncørerne generelt, så vi takkede pænt nej til tilbudet, slutter Mette Dyhr.