DMA/&Then: I aftes blev årets ECHO Awards afviklet i New Orleans.

Årets nominerede til verdens fornemste og mest fokuserede pris for datadreven kommunikation, det bliver også kaldt VM i Direct, var præget af et meget internationalt hold - og det er bemærkelsesværdigt, at det især var ikke-amerikanske virksomheder og bureauer, der tog størstedelen af priserne hjem.

Med andre ord: Et selskab hvor de ultradygtige danske bureauer burde have en fair chance for at vinde.

En af dette års mest højprofilerede kampagner "Det svenske nummer", en kampagne for den svenske turistorganisation, er nu oppe på i alt 97 priser.

Og hvis du vil tale med en svensker, skal du bare ringe +46 771 793336.

At svenskerne vinder er der en årsag til.

Swedma, den svenske direct marketing organisation har nemlig kopieret “den danske model”, hvor bedømmelseskriterierne passer til DMA/ECHO, så vinderne af den lokale direct marketing pris, Guldnycklen, automatisk er nominerede til en ECHO Award.

Det danske samarbejde

I Danmark er der et samarbejde mellem Danish Digital Award (DDA) og ECHO.

Alle guld-, sølv- og bronze-vindere i DDA går videre til 2. runde af DMA/ECHO, men de bedømmes efter DDA-kriterier, og mange virksomheder, der beskæftiger sig med datadreven marketing, sender derfor ikke kampagner ind til DDA.

- Danmark har traditionelt en meget stærk position inden for datadreven kommunikation. De komplicerede danske permission-regler, vores tradition for etik og den høje grad af digitalisering i det danske samfund gør, at danske kampagner har endog gode chancer, fortæller Ole Stangerup, salgsdirektør i StroedeRalton og det danske medlem af DMA/&THEN Content Committee samt mangeårig ECHO Award-dommer.

- Vi er naturligvis jätte stolte og glade, fortæller formanden for Swedma, Marie Bratani Olsson, fra Bonnierförlagen.

- Både Guldnycklan og ECHO Award er en god måde at vise hele marketingbranchen godt arbejde og gennem cases inspirere og uddanne hinanden, fortsætter hun.

Hvad skal der til?

Swedmas’ Guldnycklan er sponseret af bl.a. PostNord, Svensk Direktreklam, Bring, Bisnode, samt danske Geomatic blandt en række andre mindre sponsorer.

- Samarbejdet med leverandører og sponsorer er afgørende for, at vi både kan afholde sådan en pris. Det giver netop også en anledning til, at vi kommer ud i verden til konferencer som DMA/&THEN og får mere og ny viden. Det er vigtigt i en tid, hvor der er så store forandringer, både teknologiske og blandt forbrugerne.

Baggrunden for den manglende danske deltagelse skal bl.a. findes i, at PostNord i 2014 “holdt pause” med Direct Marketing Prisen og siden nedlagde den i 2015, hvor “direct” blevet den sjette ud af syv kategorier under Creative Circles Award, der udelukkende bliver bedømt på kreativitet.

- Datadreven kommunikation udvikler sig ekstremt hurtigt på tværs af platforme. Det er vigtigt i de ret enkle, men hårde, ECHO-kriterier, at der er en kombination af kreativitet, effekt og brug af data. Så det er ret oplagt at undersøge, hvordan bedømmelseskriterier til både DDA og Creative Circle bedre kan matche DMA/ECHO's for at få et godt samarbejde med DMA - så danske virksomheder igen kan stå på vinderskamlen, slutter Marie Bratani Olsson.

Svenskerne vandt i alt 11 priser - her er guld kampagnerne:

  • Guld for den bedste Low Cost- kampagne: Det svenske nummer Ingo, STF
  • Guld i Transport og turisme: Det svenske nummer Ingo, STF
  • Guld i Best Loyalty: Fra handel til pleje, Abakus, If forsikring
  • Guld i Business: Adobe, Abby Priest, Adobe

Den fulde liste over DMA/ECHO vindere kan ses her, og hvis man har lyst til at nørde lidt med case stories, så findes nogle af dem her.

Kirsten Dinesen fra PR og content marketing bureauet Frontpage dækker i år de faglige indlæg fra &THEN konferencen i New Orleans.