Gorenje-brandet ASKO lancerede i fjor en nordisk kampagne, der brød med de ellers ret forudsigelige marketingindsatser fra hvidevarebranchen.

Væk var det sædvanlige fokus på taktik, pris og gimmicks i den kommercielle kommunikation.

I stedet blev marketingkrudtet brugt på en brandingkampagne, #inspiredbyscandinavia, hvor produkterne trådte i baggrunden og den skandinaviske natur som inspiration for ASKO-brandet i forgrunden.

Kampagnen kørte i diverse bolig-og livsstilsmagasiner i Danmark, Sverige, Norge og Finland med annoncer, som hyldede den skandinaviske natur med overskrifter som: ”Stones are forever”, “Trees are life” og “Skies are limitless”.

Et hit på Instagram

Og det ramte tilsyneladende en nerve hos nordmænd, svenskere, finner og danskere, der ikke mindst ivrigt delte billeder af den nordiske natur i kampagnens tilknyttede Instagram konkurrence, hvilket du kan se og høre meget mere om i denne case-video:

Hashtagget fik fx i løbet af få uger virale vinger med mere end 10.000 uploadede billeder, og i konkurrenceperioden deltog over 8.000 personer.

Nu har udlandet også fået øjnene op for kampagnen, der netop er blevet belønnet med tre priser ved årets Muse Creative Awards.

Det blev til platin i kategorierne: Product or Service Branding  og Social Media Campaign, mens kampagnen blev belønnet med guld i kategorien Magazine AD.

Masser af metal til Danmark

Ud over PS Communications indsats for ASKO var der flere danske vindere ved årets Muse Creative Awards.

Frame.dk blev dansk topscorer med en hel stribe priser.

Det blev til platin i video-kategorierne Animation og Motion Graphics for et arbejde udført for Louis Poulsen og det samme i Automotive for en arbejde udført for Jaguar, der også blev belønnet med guld i Motion Graphics.

Derudover scorede frame.dk guld i kategorien Motion Graphics for bureauets TV 3 Sport-arbejde.

Ydermere kunne TBM (Toke Blicher Møller) juble over platin  i Video-subkategorien Event for Copenhell-indsatsen og guld i Personal, ligesom det blev til ædelt metal for et Hus Forbi-arbejde.

Endelig kunne Territorium juble over platin, guld og tre gange ”Rose Gold” for et arbejde udført for filmmagasinet EKKO.

Tjek alle de prisvindende, kreative arbejder ud her