Den New York-baserede kreative prisfestival Cresta Awards, som udmærker sig ved alene at hylde den kreative ide og eksekvering, har skilt fårene fra bukkene – og to danske cases har hver fået to pladser på årets shortliste.

Det drejer sig om den prisvante Stryhn’s- case ”Food for Men”-film fra M2 Film og Anew, der er shortlistet i kategorierne Television og Craft Television - Sound Design – og om en relativt ny case ”The Trojan Mug” fra Nørgård Mikkelsen i København, der er shortlistet i Direct Marketing og Promotions & Incentives.

Der er i alt uddelt 234 finalepladser til cases fra 26 lande med Tyskland og USA i spidsen og med Frankrig, Storbritannien, Sverige og Australien på de følgende pladser.

Stryhn’s-casen har med de nye shortlister mulighed for at føje flere trofæer til den i forvejen ganske fine samling bestående af bl.a. Creative Circle Award herhjemme og London International Awards, Epica og New York Festivals på den internationale scene.

Og ”Food for Men” – turde være kendt af de fleste læsere af disse spalter.

Usædvanlige kaffekopper

Til gengæld er shortliste-æren endnu ikke overgået Nørgård Mikkelsen-casen ”The Trojan Mug” før nu, men den er heller ikke mere end et halvt års tid gammel.

Ideen med kampagnen var at positionere bureauet selv og tiltrække nye, kreative kompetencer:

Esben Ehrenreich, der er kreativ direktør hos Nørgård Mikkelsen i København, fortæller:

- Vi ligger jo midt i København, omgivet af stærke kreative bureaubrands og store netværksbureauer, så for at vise, at Nørgård Mikkelsen også er en interessant kreativ arbejdsplads – og for konkret at tiltrække ansøgere - lavede vi et lille rekrutterings-stunt.

Stuntet bestod i at fremstille en bunke kaffekopper med nogle af de forskellige bureauers logoer – som fx Grey, McCann, DDB, Ogilvy, Y&R.

Kopperne blev leveret, som om de kom fra bureauernes egne hovedkontorer. Men når medarbejderne hældte varm te eller kaffe i koppen, kom der en tekst frem, hvor der stod, at Nørgård Mikkelsen var interesseret i at høre fra dem (se casefilm under artiklen).

- Det var bare en sjov rekrutterings-idé, men relevant for os, fordi folk stadig tror, at vi ”bare” er et Odense-bureau, eller at vi ikke er ret store. Og vi fik både positive tilkendegivelser fra flere bureauer - og indtil flere ansøgninger.

I fint selskab

Var der ikke nogen, der blev sure over, at I sådan forsøgte at snige jer ind ad bagdøren og ”stjæle” deres medarbejdere?

- Nej, faktisk ikke. Den feedback, vi har fået har kun været positiv. Enkelte havde dog ikke fanget ideen bag, men folk syntes det var en sjov idé - og vi er da glade for, at Cresta Awards også har fået øje på det, siger Esben Ehrenreich, der sammen med sine kolleger hos Nørgård Mikkelsen - og naturligvis Stryhns, M2 Film og Anew - kan glæde sig over at være i fornemt finale-selskab på Cresta-shortlisten.

Fx er McCann New Yorks massivt prisvindende case ”The Field Trip to Mars” for Lockheed Martin repræsenteret flere gange på shortlisten, og så er svenske Forsman & Bodenfors stærkt med i feltet med i alt 19 finalepladser - heraf fire for Marriage Market Takeover for hudpleje-mærket SK-II og to for The Get Away Car for Volvo.

Flere tidligere danske vindere

Danmark har tidligere gjort sig bemærket ved Cresta Awards - i 2013 og 2014 var der endda to danske vindere hvert år.

I 2013 vandt Midttrafik, Thomas Falkenberg og M2Films ”Bussen” således sølv i kategorien ”Television”, mens McCanns ”Happy Flag” for Coca-Cola vandt bronze i kategorien ”Promotions & Incentives”.

I 2014 var McCann igen på podiet, denne gang for at tage imod en bronze for ”The Legends Return” for Universal Music DK. Også CZOO fik i 2014 en Cresta-bronze - i kategorien ”Annual Report” for ”Being Part of a Group” for Danish Crown.

2015’s Cresta-vinderliste bød ikke på danske vindere, trods flere danske finalister, og i 2016 var slet ingen danske cases shortlistet - så vi krydser fingre for M2 Film, Anew og Nørgård Mikkelsen, når vinderne offentliggøres til oktober.

Prisen - Cresta International Advertising Awards - er indstiftet i 1993 - blandt andet med IAA som initiativtager.

Læs mere om prisen her, hvor du også kan se alle de shortlistede cases - og se Nørgård Mikkelsen-casen her.