Med ”creme de la creme af kreativt arbejde fra hele verden”, som juryen ved den prestigefulde Shots Awards kalder det indsendte materiale, står man hvert år over for kæmpearbejde:

- And 2016 has been no different, making the task of paring down this year's good to the very good, and the very good to the excellent a tough one, hedder det på Shots hjemmeside.

Med andre ord: Er din case i finalen har, så kan du godt tillade dig at være tilfreds med dit arbejde - og det er der faktisk et par enkelte danske navne, der kan i år.

For blandt årets Shots Award-nominerede finder man bl.a. den første danske guldløve-vinder ved Cannes Lions siden 2012: Longform-filmen ”The Family” fra Ford Danmark og Very Agency.

Filmen varer 16 minutter og fortæller historien om en familie, som gennemgår en skilsmisse. Et noget usædvanligt koncept for en bil-reklame - som også få dage efter lanceringen fik omtale i medier som Huffington Post, Adweek, Creative Review og det britiske dagblad DailyMail.

Og nu er den så udvalgt som en af de 10 nominerede i kategorien ”Branded Entertainment of The Year” ved årets Shots Awards, hvor den i øvrigt skal konkurrere med cases som ”Becoming Beckham” fra H&M og adam&eveDDB, London, Barbie “Imagine The Possibilities” fra Mattel og BBDO, San Francisco, og ”The Lady Gaga Experience” fra Intel og Greenlight, Los Angeles.

- Vi er super glade for anderkendelse - det er jo fantastisk af være i så fint selskab! Det er en kæmpe-anerkendelse til hele holdet, som har været involveret i projektet. Holdet har formået at vise, hvordan Branded Entertainment kan se ud på højeste niveau - fra ide til eksekvering af den samlede kampagne. Kampagnen har engageret målgruppen på deres præmisser og er et af vores bud på, hvordan kreativitet kan være med til at konvertere content til kultur, siger Thomas Bjerg, grundlægger af Very Agency.

Mere dansk på listen

Ford Danmark og Very Agency er i øvrigt ikke alene om at holde den danske fane højt ved Shots Awards.

En anden dansk film, som ligeledes har skabt en del omtale - både herhjemme og i udlandet - er også på shortlisten. Det drejer sig om filmen ”The DNA Journey” fra Momondo og &Co.

Filmen bygger på et eksperiment, hvor et antal personer interviewes om, hvor de selv mener de stammer fra. Efterfølgende DNA-testes de, og siden interviewes de igen - og får for nogles vedkommende et par overraskende oplysninger om deres egen herkomst.

Momondo-filmen er shortlistet i kategorien ”Experiential Campaign of the Year”, og skal konkurrere med bl.a. franske Intermarchés ”Sugar Detox” fra Paris-bureauet Marcel og Lockheed Martin- kampagnen ”Field Trip to Mars” fra McCann, New York.

Og endelig kan vi set med danske øjne også være lidt stolte af, at Grey London-kampagnen ”500 Years of Stories” for Tate Britain er shortlistet i kategorien Best Use of Outdoor/Billboard. Bag dén kampagne står nemlig to unge, danske Cannes-Grand Prix-vindere: Jonas Roth og Rasmus Smith.

Du kan nærstudere alle de nominerede i de første 11 kategorier her - hvor du også kan følge med i løbet af ugen, når de sidste shortlister offentliggøres.

Vinderne får overrakt deres priser ved årets Shots Awards-fest, der løber af stablen den 9. november i London.

Se eller gense de to danske bidrag, der indtil videre er shortlistet ved Shots-prisfesten, her.

Ford Danmark ”The Family” - fra Very Agency, New Land, Mindshare og Be On. Daniel Kragh-Jacobsen har instrueret.

Momondo ”The DNA Project” - fra &Co., Bacon og Be On. Jeppe Rønde har instrueret.