I slutningen af maj og begyndelsen af juni eksperimenterede Danske Licens Spil - som tidligere omtalt - med et ambitiøst Digital Out of Home (DOOH)-setup, der testede de nye digitale reklameskærmes muligheder af.

Og hvordan gik det så? Jo, mere end godkendt, må det korte svar lyde, da kampagnen skabte positive resultater på en lang række parametre.

Det fremgår af en post-test udarbejdet af researchafdelingen hos Vizeum, der bl.a. viser, at koblingen mellem outdoormediet og AFA JCDecaux’ samt Clear Channels digitale skærme på DSB-arealer og i CPH Metro var et godt match i forhold til kampagnens casino-målgruppe. Testen viste nemlig bl.a., at gruppen af de eksponerede oftere spiller casino end kontrolgruppen, som de blev sammenlignet med.

I perioden kørte to forskellige kampagner, “Den magiske time” og “Sofies Kolonihave”, der samlet set kørte med fire forskellige budskaber. Det gav Danske Licens Spil mulighed for at komme ud med forskellige budskaber i specifikke tidsrum og derved nå potentielle nye kunder på nye måder.

Kampagnerne blev testet på personer, som havde været på de relevante stationer, og på en kontrolgruppe, som ikke havde været eksponeret for skærmene.

Digital OOH giver positiv opfattelse

- Når vi ser på effekten af de to kampagner giver det et klart signal om mediets evne til at gøre indtryk på de forbipasserende, siger Charlotte Riewerts, Head of Research hos Vizeum.

- Som forventet er den øgede budskabsforståelse og relevans, vi kan se hos målgruppen, utvivlsomt et resultat af de nye muligheder for at tilpasse budskabet i realtid, fortsætter hun.

Post-testen viste desuden, at:

  • 41 pct. af de eksponerede fik en positivt opfattelse af Danske Spil Casino efter at have set kampagnen.
  • For kontrolgruppen var dette kun 11 pct. Tilsvarende niveau for Spillehjørnet (hhv. 38 pct. og 12 pct.)
  • 30 pct. fandt Danske Spil Casino-kampagnen relevant (Otte pct. for kontrolgruppen). Tilsvarende niveau for Spillehjørnet (29 pct. vs. syv pct.)
  • DOOH-kampagnerne gør både Danske Spil Casino (DSC) og Spillehjørnet mere attraktive (DSC: 39 pct. vs. 16 pct. / Spillehjørnet: 37 pct. vs. 12 pct.)
  • 33 pct. fik lyst til at undersøge Danske Spil Casino nærmere – mere end tre gange så meget som for kontrolgruppen (10 pct.) Hver tredje person fik lyst til at undersøge Danske Spil. For Spillehjørnet var det 32 pct. vs. otte pct.
  • Mere end hver femte af de eksponerede ville vælge Danske Spil Casino næste gang de skal spille online casino. For kontrolgruppen er niveauet blot fem procent.

Begejstret Brand Manager

Hos  Danske Licens Spil, er Brand Manager Mikkel Liechti begejstret over resultaterne.

- Det er meget tilfredsstillende at se, at vores innovative og eksperimenterende setup havde så positiv en effekt på de eksponerede. Kampagnen performede over al forventning og har også haft en god effekt på bundlinjen, siger han.

Særligt på Spillehjørnets lancering af spillet “Sofies Kolonihave”, hvor DOOH spillede en central rolle i mediemikset, var resultaterne mere end godkendte.

Her endte antallet af deltagere i kampagneperioden i index 125 i forhold til det forventede, og i index 145 i forhold til den sidste sammenlignelige kampagne.

Kampagnen var også med til at sætte rekord på Spillehjørnet, og endte i index 140 i forhold til det forventede budget.

Sofies Kolonihave var det mest spillede spil på Spillehjørnet i hele juni, og sluttede i index 130 i forhold til de næstmest spillede spil.

Nyt liv til et gammelt medie

Det digitale setup er et godt eksempel på, hvordan den nye form for dynamisk og digitalt Out of Home (OOH) er i fuld gang med at puste nyt liv i det klassiske outdoor-medie, og som er med til at øge den overordnede effekt af OOH-kampagner.

- Det er fantastisk at se, hvordan det bærer frugt at turde teste de nye muligheder, som OOH-mediet byder på i dag, siger Jeppe Borch, der er Account Director for Danske Licens Spil i Vizeum.

- I vores indsigtsarbejde forud for kampagnen kunne vi godt se, at Casino-spillere i højere grad end befolkningen kørte med tog og metro, men effekten af kampagnen overgår alligevel alle forventninger. Og det understreger også vigtigheden af at måle effekten af nye tiltag, så vi med ro i maven, kan køre en lignende kampagne i fremtiden, slutter han.

Fakta om kampagnen:

  • DOOH-kampagnen løb fra 26. maj til 2. juni, og den kunne opleves på AFA JCDecaux’ og Clear Channels digitale skærme på DSB-arealer og CPH Metro samt på danskespil.dk.
  • Strategien stod Vizeum og Posterscope bag, Liveposter eksekverede og Vizeum stod bag post-test og analyse af resultater.
  • I post-testen er der gennemført i alt 500 interviews, som dækker over ”Eksponerede” (301 personer): Altså personer, der har været på en af de relevante (for kampagnen) metrostationer eller DSB-stationer samt en “kontrolgruppe”: Altså personer, der ikke har været på en af de relevante (for kampagnen) metrostationer eller DSB stationer.