Mens hele verden - os selv inklusive - gik i selvsving over den årlige julereklamefilm fra britiske John Lewis med Monsteret Moz og drengen Jon, så har også andre af de store britiske kæder, traditionen tro, sendt julefilm på gaden.

En af dem stammer fra supermarkedskæden Waitrose, og den er såmænd instrueret af den danske Cannes Grand Prix-vinder Martin de Thurah.

Filmen adskiller sig fra mange af årets øvrige julefilm ved dels at være skudt i sort/hvid, og dels ikke være centreret omkring pelsklædte dyr eller figurer, der interagerer med børn.

Det har imidlertid ikke forhindret flere britiske medier i at rose den til skyerne - og senest har reklame- og marketingsitet AdForum placeret filmen på denne måneds Top 5 for ”The best advertisements of the top directors and production companies worldwide”.

Vil helst ikke reddes

Interessant nok er det London-bureauet adam&eveDDB, der er kreativt bureau på den 90 sekunder lange film - samme bureau som, står bag John Lewis-filmen - men her er det logisk nok fødevarer, der står centralt i fortællingen.

Historien er bygget om en flok mennesker, der sner inde, da de er samlet på den lokale pub for at få en drink julemorgen.

Og det er ikke en hvilken som helst pub, men The Tan Hill Inn, Englands højst beliggende pub, beliggende i nærheden af Richmond i Yorkshire, hvor de lokale har det med at sne inde i virkeligheden: 50 gange er det sket siden 2005, ifølge avisen Evening Standard.

Så hvad gør man, når man sner inde? Man går naturligvis i et (heldigvis rigt udstyret) spisekammer og tryller en fornem julemiddag sammen. Og så er det lige pludselig ikke så fedt at blive reddet....

Kæmper mod madspil

Kampagnen kører på en stribe forskellige platforme, herunder outdoor, biograf og digitalt, plus at der samtidig kører produkt-reklamer for kædens juleudvalg.

I tilgift udgives en børnebog, ”Let It Snow”, skrevet af forfatteren Anne Fine (der også skrev bogen, der siden blev til filmen Mrs. Doubtfire). For hver bog der sælges, går 50 pence til NGO’en The Trussell Trust, der bl.a. står i spidsen for 400 fødevarebanker i Storbritannien.

Soundtracket til filmen er melodien Carol Of The Bells i et arrangement af musikeren og komponisten Guy Farley - og du kan se filmen lige her.