KLUMME: Det går rigtigt godt for de danske fodboldlandshold i øjeblikket. Kvinderne brillerede ved EM, og for nylig genvandt det danske herrelandshold manges hjerter med to storsejre.

Det jubler man helt sikkert over hos Dansk Boldspil-Union (DBU), men det er nu ikke det, denne klumme handler om.

Den handler derimod om det, der fandt sted umiddelbart inden de to omtalte landskampe.

Her udgav DBU en større guide målrettet spillerene på alle unionens landshold.

Den hedder ”Vi spiller for Danmark”, og det er en guide til, hvordan såvel nye som etablerede landsholdspillere forventes at opføre sig i forskellige sammenhænge.

Guiden er forfattet af en lang række ledere fra DBU, hvilket viser, at det er en guide som DBU lægger meget vægt på, ligesom den blev præsenteret ved en pressekonference og fik masser af omtale.

Guiden har fokus på, hvordan det forventes at landsholdspillerne opfører sig på primært tre platforme: på banen, i medierne og ikke mindst på sociale medier.

Gode råd og vejledning

Guiden taler meget om at være et forbillede og om at inspirere mange mennesker. Og at spillerne opfører sig med integritet og respekt.

Den kommer også med nogle anbefalinger, kaldet ”Start 11eren”, og den fortsætter med konkrete råd, hvorfra følgende er plukket:

  • Brug meget gerne sociale medier. Men husk at alle kan se, hvad du poster på dine profiler – så undgå tekster eller fotos, der kan virke provokerende eller fortæller noget, du ikke ønsker. 

  • Del gerne indhold fra DBU - det styrker sammenhængskraften. 


Offensiv satsning

Det er meget interessant, at DBU går så offensivt og offentligt ud med disse guidelines til ”deres medarbejdere” om, hvordan de skal opføre sig i det offentlige rum.

Der er ikke noget nyt i, at spillerne får medietræning, men DBU er nok de første, der går så offentligt ud med regler for de ansattes SoMe brug, og det er oplagt, at DBU er aktive på denne front.

De arbejder med nogle af de potentielt største influencers i landet. Og med alle de influencers, er der med deres rækkevidde in mente også en mulighed for, at de kan gøre/skrive ting, der kan skade firmaets (DBU’s) image.

Hvem sagde Nicklas Bendtner?…

Derudover er det også nyt, at de anvender employer branding ved direkte at opfordre spillerne til at dele content, der er skabt i DBU-regi.

Så man kan sige at ”Vi spiller for Danmark” er en guide til opførsel i det offentlige rum, men det er også en guide til content management for medarbejderne.

Og det kunne mange danske organisationer og virksomheder med fordel lade sig inspirere af.