Danmarks 5. største bank, Spar Nord, er netop gået i luften med en storstilet kampagne under overskriften ”De Små Ting”.

Kernen i indsatsen er fundet i bankens DNA, mener banken selv. For selv om Spar Nord er en stor national spiller, har det lokale engagement, og det at være tæt på kunderne altid været Spar Nords anker.

Hvert år uddeler banken fx ca. 50 mio. kr. i støtte til lokale foreninger og klubber fordelt på mange hundrede sponsorater og donationer. Små ting, der tilsammen har en kæmpestor betydning.

Bureauet bag Spar Nord-kommunikationen er Advice, og kampagnens film er skabt i samarbejde med M2Film.

Vi har jo brug for hinanden

Vi har brug for hinanden. Sådan lyder den bærende indsigt i Spar Nords nye kampagne. For mens sammenhængskraften mellem mennesker på mange måder er i skred og udfordret i disse år, er det værd at stille skarpt på noget af det, der for alvor er med til at binde os sammen.

– Uanset om det er i den lokale sportsklub, på amatørteateret eller i spejderhytten, så vil vi gerne støtte dem, der hver dag er med til at skabe, fastholde og forny relationer, siger Anders Stendahl, der er marketingchef i Spar Nord.

– Fordi det skaber glæde på tværs af generationer, og fordi det er med til at styrke vores lokale samfund – og dermed også har en bredere værdi. Vi er en bank, der ser værdien i de små ting, og det er fundamentet for kampagnen.

Anders Stendahl fortsætter:

– For os har det altid været vigtigt at give noget tilbage til de samfund, vi er en del af. Vi har en unik forretningsmodel, hvor selvbestemmelsen i den lokale bank er i højsædet, og det bringer os meget tæt på den hverdag og det liv, der udspiller sig.

– I Spar Nord Bank og Spar Nord Fonden støtter vi hundredevis af projekter hvert år – i 2016 blev det til i alt 938. Når vi lægger alt det sammen, er det faktisk ikke småting, vi er med til at facilitere rundt omkring i det danske land, siger marketingchefen.

En personlig bank i en digital verden

I en tid, hvor bankmarkedet er i udvikling og de store konkurrenter distancerer sig mere og mere fra kunderne, er det Spar Nords ambition at være ”den personlige bank i en digital verden”.

Det betyder, at mens der er stærkt fokus på digitale løsninger, der skal lette kundernes hverdag, er den personlige rådgivning og gode service stadig central for banken.   

– Vi skulle ikke ud og opfinde en god sag eller et sympatisk budskab, Spar Nord kunne eje. Tværtimod. Spar Nord gør alle disse fantastiske ting i forvejen. Der er bare ikke så mange, der ved det, siger Client Director i Advice, Mille Klink, der står bag kampagnen.

– Samtidig er det 100 pct. i tråd med den måde, Spar Nord driver forretning. Spar Nord holder fast i den personlige rådgivning og lokale tilstedeværelse – og det er trods alt stadig nemmere for et menneske end en robot at se de små ting, der for alvor betyder noget i livets store skift. Derfor var det allerede fra starten et stærkt strategisk udgangspunkt for at styrke Spar Nords brand.

Fra TV til mikro-bloggere

Mediemæssigt er kampagnen bygget op omkring et mix af traditionelle medier og en mangfoldig indsats digitalt. Fx på sociale medier og blandt en række både små og store influencers.

– Det er væsentligt for os at løfte kendskabet til, hvilken bank vi er. Derfor spiller TV en væsentlig rolle i den indledende fase af indsatsen. Det bakker vi op med en masse digital kombineret med både PR, SoMe og influencers – og et stærkt lokalt ben, så de enkelte banker kan gøre kampagnen til deres egen i deres lokalområde.

– På den måde får vi både bredt fat og kommer på radaren hos potentielle kunder, og samtidig styrker vi vores brand for både nye og eksisterende kunder, slutter Anders Stendahl.

Her er to film:

Hero:

Tema-film med spejder: