Mange af os har sikkert prøvet at downloade en app blot for kort tid efter at slette den igen. For hvis en app eller et produkt ikke fungerer for os med det samme, stopper vi med at bruge det, og der skal meget til, før vi tilgiver en virksomhed eller et brand efter en dårlig oplevelse. 
 
Det er vilkårene i dag. Men hvad skal der til for at skabe velfungerende designprocesser, som resulterer i sammenhængende kunderejser og i sidste ende tilfredse og loyale kunder? 
 
Adobe og magasinet Creative Review har i den sammenhæng interviewet en række designledere verden over, som kommer med deres bud på, hvad der skaber en god designproceser. 
 
Her får du tre nordiske indspark fra Bang & Olufsen, fintechvirksomheden iZettle og hvidevaregiganten Electrolux: 
 
#1 Tid – Prototyper får produkter hurtigere på hylderne  
 
Hos det danske designikon Bang & Olufsen er man dybt bevidste om, at den hastige teknologiske udvikling betyder, at Bang & Olufsen selv skal arbejde endnu hurtigere for at være med på noderne.  
 
For dem handler det især om at reducere tiden fra konceptudvikling begynder til produktet er på hylderne.  
 
Her er arbejdet med digitale prototyper en stor fordel, da det tager væsentlig kortere tid at indføre de løbende justeringer digitalt, forklarer Kresten Bjørn Krab-Bjerre, senior manager i Sound Concept hos Bang & Olufsen.  
 
Også 3D-print af tidlige prototyper har hjulpet det danske designklenodie med at spare tid. I løbet af de sidste tre til fem år er det lykkedes virksomheden at bringe tiden fra koncept til produkt ned med 30-50 pct.  
 
Du kan læse mere om Kresten Bjørn Krab-Bjerres tanker om og holdninger til design på side 16 i rapporten i bunden af artiklen. 
 
#2 Test – Giv forbrugerne magten fra start  
 
Svenske iZettle har haft stor succes med deres smartphone-kortterminal, der lader private overføre penge til hinanden, og hvor firmaer kan tage imod kortbetalinger uden en almindelig Dankortautomat.  
 
Ifølge Jason Gregory, som er Head of Product Design, har brugertest været til stor hjælp i udviklingen af iZettles løsninger.  
 
Udover at designerne giver feedback til hinanden, når produktet udvikles, får de også værdifulde indsigter gennem brugertest. For hurtigt at finde fejl og forbedre produktet benytter de sig af prototyper og alfa og beta tests. 
 
Læs mere om Jason Gregorys tanker om og holdninger til design på side 24 i rapporten. 
 
#3 Touch – Sæt mennesket i centrum  
 
Hos den svenske elektronikgigant Electrolux sørger man for at give designerne albuerum, så de kan skabe kreative løsninger, der hjælper med at gøre livet nemmere for forbrugerne.  
 
Electroluxs designere fokuserer på at gøre funktionalitet til en oplevelse, der taler til følelserne, og hvor produkternes design og funktionalitet er en oplevelse, der stimulerer alle sanser.  
 
Produkterne skal være med til at forbedre folks liv i det daglige, og derfor skal designerne tilføre et ’human touch,’ hvor mennesket er sat i centrum. Det fortæller Thomas Johansson, der er Design Director. 
 
Læs mere om Thomas Johanssons tanker om og holdninger til design på side 20 i rapporten, som du finder her.