Der var overraskelser på U.S. Bank Stadium i Minneapolis i nat, hvor Philadelphia Eagles mod forventning vandt over New England Patriots i årets Super Bowl-brag. Men hvem løb med sejren i reklame-kampen?

Det er der dagen derpå som vanligt delte meninger om, men ser man på to af de opgørelser, der ofte skeles til – USATodays online-afstemning The Super Bowl AdMeter og den mere videnskabelige The Kellogg School Super Bowl Advertising Review – så er der enighed om, at Amazon-filmen ”Alexa Loses Her Voice” lander øverst på listen.

Professor i marketing, Derek D. Rucker, fra Kellogg School of Management, siger:   

- Amazon benytter et ”cast” af kendisser, som får os til at fokusere på brandet, som styrker Alexas værdi og som i bund og grund giver os lyst til at tale om filmen og dele den med vores venner.

Kellogg-opgørelsen giver topkarakter (A) til seks af aftenens film: Det er - ud over Amazon - film fra Mountain Dew, Doritos, Tide, Avocados from Mexico og Wendy’s.

Nogenlunde enighed

Den store årlige online-afstemning, der ligger til grund for USAToday AdMeter, sender også Amazon-filmen øverst op – dog med point-lighed til NFL-filmen ”Touchdown Celebrations to come” med Odell Beckham Jr. og Eli Manning i front.

Herefter følger Budweiser-filmen ”Stand by You”, som hos Kellogg får et B, Doritos-Mountain Dew, som også hos Kellogg får et A – og på femtepladsen Toyotas ”Good Odds”, som de dog ikke er så vilde med hos Kellogg: Den får her kun et C.

Nederst på skalaen hos Kellogg med bundkarakteren F havner filmene fra Squarespace og T-Mobile.

- De rammer begge to ved siden af skiven – dels med tvivlsom positionering og dels med uklar call-to-action, lyder vurderingen fra Derek D. Rucker.

Hos USAToday får disse to film heller ikke nogen fornem placering – om end de ikke ligger helt i bunden: T-Mobile-filmen ligger nummer 37 (ud af 65) og Squarespace ender på en 58. plads.

Læs om Kellogg-metoden her og se alle 2018-resultaterne her - og se årets AdMeter-opgørelse fra USAToday her.

Og så kan du selvfølgelig se eller gense Amazon-filmen her. Den er skabt af det britiske bureau Lucky Generals, som i øvrigt havde Super Bowl-debut med filmen.