I en reklamefilm for D:E:R i december 2013 dalede 500-kronesedler ned over skærme i Københavns S-toge efterfulgt af teksten: ”Lån op til 50.000 kroner”.

Herefter blev der med stor skrift skiftevis vist en række budskaber som fx ”Fast årlig rente fra 9,9 %” og ”SE MERE – SMS LAAN til 1919.”

Men det var ikke helt efter bogen.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i 2015 D:E:R for at have overtrådt markedsføringsloven, da de lovpligtige kreditoplysninger, som fx ÅOP og de samlede kreditomkostninger, i filmen stod nederst på skærmen med en mindre synlig, lysegrå skrift på hvid baggrund.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at forbrugerne risikerede at overse kreditoplysningerne, når de så reklamefilmen, fordi:

  • de mange effekter med skiftende budskaber fjernede fokus fra kreditoplysningerne nederst på siden, og
  • kreditoplysningerne stod med en lysegrå tekst, som var meget mindre synlig i forhold til de øvrige budskaber.

- D:E:R er det første firma, som betaler en bøde for ikke at give kreditoplysninger på tilstrækkelig tydelig og fremtrædende måde i en reklamefilm. Vores afgørelse er med til at udstikke grænserne for, hvor tydeligt oplysningerne skal vises, før en reklamefilm overholder markedsføringsloven, lyder det fra Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, i en pressemeddelelse.

Hvis du vil holde dig opdateret på, hvad der sker indenfor Digital Markedsføringsret, så er dette kursus måske noget for dig.