OPDATERET: Man kunne næsten fristes til at få den tanke, at Unilever har kigget lidt til den massivt prisvindende danske kampagne The DNA Journey fra momondo - skabt af reklamebureauet &Co.

I hvert fald er koncernens britiske smørepålægs-brand, Marmite, netop nu i luften med en ny kampagne, baseret på netop DNA-tests.

Produktet Marmite er et salt smørepålæg, som tilberedes af gærekstrakt, der er et biprodukt fra ølbrygning. Og netop fordi smagen er ret speciel og ofte deler vandene, har de fleste Marmite-reklamekampagner bygget på ideen om, at man enten elsker det eller hader det.

Men nu har brandet altså taget ideen skridtet videre for at vise, at det er generne, der er afgørende for, om man kan lide produktet eller ej.

Forskere på banen

Til formålet har Marmite allieret sig med forskerne hos gen-centeret DNAFit (der også markedsfører sig i Danmark), og her har man efter kliniske forsøg på 260 personer, fundet 15 genetiske markører, som fortæller om en person er genetisk disponeret for at elske eller hade produktet.

Thomas Roos fra Stanford Universitet, der har været ansvarlig for The Marmite Gene Project siger:

- Vores forskningsresultater tyder på, at smagspræferencer for Marmite i høj grad kan tilskrives vores genetiske ”blueprint”, således at forstå, at vi alle er født med en tendens til at elske produktet eller hade det. Flere gener bidrager til dette billede, og det er en virkelig interessant opdagelse.

Meget belejligt for Marmite har forskerne også opdaget, at der er flere elskere end hadere, hvilken dog måske kan forklares ved, at testen er gennemført i Storbritannien, men lad nu det ligge...

En tsunami af undskyldninger

Kampagnen byder desuden på en ”Gentest-kit” til den muntre pris af 90 pund, svarende til knap 750 kroner - plus at der kommer en app med navnet TasteFace, der ved hjælp af ansigts-genkendelses-teknologi, vil kunne fortælle, om man er elsker eller hader.

Men så får man også svar på et vigtigt spørgsmål: Er det mine geners skyld, at jeg hader Marmite?

Man ser en tsunami af undskyldninger ved middagsbordet for sig i fremtiden: Tænk broccoli, rosenkål, ingefær, sardiner, koriander...

Marmites kreative bureau adam&eveDDB i London står bag online-teaseren og TV-reklamen, som du kan se i nævnte rækkefølge herunder.

Vil du have mere at vide, kan du få det her