Somme tider møder man et menneske, der får en Duracell-Kanin til at ligne en blodfattig stumtjener.

Sten Jauer er et af den slags mennesker. Hans design-tænkning og æstetiske sans for … det umulige … er uovertruffen.

I mere end 27 år har Sten Jauer skabt emballager, designet produkter og tænkt længere ud af boksen, end mange andre med tilsvarende ambitioner. Det virker som om begrebet ”tænk det umulige” er skabt af ham, og ikke Google.

Hans lille enmandskraftværk, LAND Designlab, er senest hædret for arbejde med noget så simpelt som Osti-høvlen, dette simple produkt, der er skabt ud af 25 gram polyamid og dybest set baseret på den gamle flerstrengede ostehøvl fra 1963.

– Det er sværere at smide noget ud, når det har kvalitet, siger Sten Jauer, og med en kunde (Osti/ Rollex), der forstod, at man skal investere for at indfri ambitionerne, kastede han sig over opgaven at skabe noget enestående.

Emballagen, der er skabt af bøjet pap, så spændingen i pappet er med til at gøre det simple redskab lækkert i butikkerne, er allerede hædret mange gange internationalt. Men det sælger altså også Osti 01, som høvlen hedder.

Alle kan jo bøje et stykke pap

Jamen, hvem kan ikke finde ud af at bøje pap? Tjah … det kan alle formentlig, men ikke bøje det på den rigtige måde, og hvor udgangspunktet er at finde den rigtige type pap.

– Det tog mig to dage at finde pappet, det rigtige pap, så helt ankel er øvelsen altså ikke, fortsætter han.

Men det er da skørt at bruge sit liv på at teste pap, bøje det, og folde det rundt om 25 gram polyamid, er det ikke?

Måske, men Sten Jauer var ligeglad, han ville knække koden omkring et produkt, der findes i mere end 500 versioner alene på Alibaba. Og så får han idéer – nogle virker endda – som andre udvikler mavesår uden at nå videre.

– Æstetik og kvalitet er ingen modsætning, hvilket er endnu et af hans mantraer. Man kan godt kræve begge dele og stadig tænke ud fra et fundament, der kræver, at produkt og emballage skal være billigt.

Ikke et OneShot – masser af marketing

Det er legitimt at tænke, at Sten Jauer har lavet et One Shot, og hvem kan ikke gøre det? Men også for Tiger-kæden har han i 9-10 år fra begyndelsen af 00’erne skabt fremragende design og emballager. Her taler vi om at skabe noget visuelt unikt, der oven i købet fungerer. Og som skal prissættes til under 30 kroner – ganske som Osti 01.

Og inspirationen?

– Tjah … Da jeg så mini Babybel-osten, den lille runde, så jeg noget ”venligt”. Det gav inspirationen til Osti-mærket. Så inspiration findes alle steder, bare man er opmærksom på det … den særegne æstetik.

Kigger vi videre end selve designet, så er Sten Jauer også marketing-mand par excellence. Hans Silver Bullet er ”pull” frem for ”push”, længe før det blev buzzwords. Design er marketing uden at betale for medieindrykninger, og det har alle hans awards skabt for kunderne.

Good Design prisen fra Chicago Athenaum, en Red Dot, to IF Good awards, en IAI outstanding design award osv. osv. betyder, at agenterne nu ringer selv til Osti/ Rollex for at få lov til at sælge den danske ostehøvl. Og når Osti kaster endnu flere varianter af produkterne på markedet, vil de ”sælge sig selv” – næsten.

Når denne nørd tænker forbrugerne ind i hele øko-systemet, opstår en magi, de færreste forbrugere ignorerer. Så hvis en virksomhed har brug for en second opinon i forbindelse med innovation, er det ikke helt dumt at ringe til Sten Jauer.

Han får idéer til hvad som helst, bare æstetikken og kvaliteten prioriteres.