Søndag 20. april 2014

Søgefelt

Det koster at planke...

19. dec 13 Kampagner Skrevet af Jakob M. Larsen
0

...må den umiddelbare konklusion lyde, efter at Højesteret har givet discountkæden Netto en bøde på 400.000 kr. for at have krænket producent Jesper Jargils ophavsret i en stribe reklamefilm lavet af Brandhouse.

Sloganet ”Derfor” og en sort terrier var omdrejningspunktet i en lang række reklamefilm, eller imagespots, for discountkæden Netto, som første gang kørte over skærmen i 1987, da tv-reklamer dukkede op på dansk tv.

Det oprindelige koncept, hvor almindelige mennesker på dagligvareindkøb fortalte, hvorfor de handlede i Netto, kørte videre op igennem 90’erne, men konceptet udvidedes undervejs til også at omfatte danskere på gader og stræder, og senere flyttede reklamefilmene ind i butikkerne igen, men nu med kendte mennesker, som afleverede ”Derfor”-budskabet.

På mange måder et både vedholdende og enkelt kommunikations-univers, hvor der ikke blev slået så meget på tilbud, men som alligevel fik fortalt, at Netto er et godt (billigt) sted at handle.

Du har ikke adgang til at tilgå siden. Artiklen er forbeholdt medlemmer. Hvis du er medlem kan du logge ind her. Hvis du ønsker at købe et medlemsskab, kan du gøre det her.