Hvornår skal en jagerpilot skyde varselsskud – eller ligefrem skyde et passagerfly med 200 passagerer ned?

Den slags svære beslutninger kan potentielle kandidater til officersuddannelsen prøve kræfter med i den nye kampagne for Forsvarets officersuddannelser, der er skabt af Ogilvy i samarbejde med Forsvaret.

Kampagnen er efterfølgeren på sidste års succes, der skaffede en stor mængde akademiske ansøgere til officersuddannelserne.

Sidste år lykkes det mod alle forventninger at få flere end det ønskede antal ansøgere til de nye officersuddannelser. I år er udfordringen endnu større, da målet er næsten det dobbelte.

Forsvarets Rekruttering har brug for, at 138 kvalificerede unge mennesker med en videregående uddannelse skifter spor og prøver kræfter med en lederuddannelse som officer i Forsvaret. Det betyder, at minimum 445 kvalificerede kandidater skal sende en ansøgning senest 13. marts i år.

Ledelse, der kan mærkes

Hjertet i kampagnen er et oplevelsesunivers, hvor brugeren kan bevæge sig rundt i små film opbygget som dramatiske føljetoner. Hvornår skal man analysere situationen – og hvornår skal man gå til så drastisk en handling som at skyde? Det er den enkeltes valg, der afgør, hvilken retning historien tager.

Kampagnen rummer desuden et content-spor på bl.a. sociale medier og Spotify, hvor omdrejningspunktet – ligesom sidste år – er ledelse. Der er premiere på tv i uge 7 og kampagnen kan desuden ses i biografen og på outdoor.

– Officersuddannelsen er en helt unik lederuddannelse, og det afspejler vores kampagne. Uddannelsen kombinerer solid teoretisk viden med den særlige operative virkelighed, man møder i Forsvaret, siger Anders Christian Bech, chef for marketingsektionen i Forsvarets Rekruttering.

– En officer skal have overblik og kunne analysere situationen, men skal også udvise handlekraft og kunne håndtere sin egen tvivl, når det kræves. Derfor træner vi dilemmaer, der er kendetegnet ved, at der ikke er noget entydigt rigtigt eller forkert, men man skal alligevel beslutte og handle – og ofte under pres.

– I denne kampagne har vi brugt et scenarie fra kontrol- og varslingsofficerens i Flyvevåbnet som ramme, men evnen til at tage ansvar og træffe beslutninger under alle vilkår gælder for officerer i alle Forsvarets tre værn.

Målgruppen som medskaber

– Det er en oplagt kreativ beslutning at lade målgruppen mærke officerens dilemma på egen krop. Vi taler til en gruppe af digitalt indfødte, der er vant til at være medskabende i kommunikationen, siger Signe Zacher Carlsen, kreativ ansvarlig for kampagnen hos Ogilvy.

– Derfor har vi inddraget dem aktivt med spørgsmålet: Hvad ville du gøre? Vi har også sørget for, at kampagnen fungerer optimalt på mobil – selvom vi da gerne vil have, at man ser de flotte billeder på en større skærm.

Drama med refleksioner

Filmene er instruerede af Christian Bonke og har Marcel Zyskind bag kameraet. De læner sig visuelt op ad et filmisk thrillerunivers – og indeholder et par meget fotogene rekvisitter og scenarier som bl.a. F-16 fly, der sættes i luften og udsigten fra cockpittet.

– Selvom vi er i en dramatisk setting, ville vi ikke gå på kompromis med det ærlige udtryk, den reflekterende tone og den dokumentariske nerve, vi introducerede i sidste års kampagne, siger Signe Zacher Carlsen.

– Vi har ikke brugt skuespillere, men rigtige folk fra Forsvaret. Og scenerne er delvist improviseret, men de er autentiske. Vores ambitioner med denne kampagne er tårnhøje. Vi vil både skabe medrivende fortællinger fra Forsvarets spektakulære miljø – og samtidigt vise, at officersgerningen rummer en menneskelig, reflekterende og stærkt analytisk side.

Der er på flere niveauer noget at leve op til. Sidste års kampagne blev hædret både nationalt for sin effektivitet (AEA 2015) og internationalt for sin kreative eksekvering (Echo 2015).

Kampagnen tyvstartede i biograferne i sidste uge, og fra i går aftes var den på tv. De sociale medier, Spotify, display og i metro ved skolerne følger samt i outdoor-medierne i næste uge.

Du kan læse mere om uddannelsen her og se hovedfilmen herunder.