Et alkoholproblem handler ikke kun om den person, der drikker. Familien, børnene og de nærmeste bliver ufrivilligt en del af problemet. Man behøver med andre ord ikke være den, der tømmer flaskerne for at have et alkoholproblem.

Det er denne indsigt, der indrammes skarpt i en ny kampagne fra Alkohol & Samfund og TrygFonden – bistået af Hjaltelin Stahl, der også står bag den succesfulde Respekt-kampagne, der efterhånden har kørt i fire år.

Allan Jonas, der er kampagneleder hos Alkohol & Samfund, siger:

- 122.000 børn vokser op i familier med en mor eller far, der drikker for meget. Det er en utryg verden at navigere i, og det er en hverdag fyldt med skam, tårer, vrede og brudte løfter. Det er afgørende at få fokus på de børn uanset, om man er familie, ven, lærer eller noget tredje.

Kommer ikke udenom

Og netop dette fokus har den nye kampagne - men hvor aktiviteterne under Respekt-eksekveringerne har rettet sig mod de personer, der selv sætter flaskerne, glassene og dåserne for munden, så tales der her til anden side.

Søren Grønborg, Creative Director hos Hjaltelin Stahl og kreativ på kampagnen sammen med Art Director Nicolai Dimon, siger:

- Da fokus i år er rettet mod børn og unge, følte vi, at det var nødvendigt at forlade vores Respekt-koncept, som taler mere direkte til den drikkende. Denne kampagne skal også tale til andre voksne end bare forældrene, og så kommer vi ikke udenom at tale om selve problemet.

Det er i øvrigt Hjaltelin Stahl selv, der håndterer hele kampagnen på tværs af forskellige kanaler – herunder media.

Håndterer selv media

- Alt er udformet og produceret i huset, og mediehåndteringen står vi også selv for. En del af udrulningen er at teste forskellige varianter på SoMe, så vi løbende kan optimere kampagnen, siger Thomas Martin Hansen, der er Client Service Director hos Hjaltelin Stahl.

Den nye kampagne er drevet via tv, sociale medier, outdoors samt informationsmateriale til kommunerne - og kampagnens PR-aktiviteter håndteres af Crosstown.

Tv-delen udgøres af den stærkt performende Respekt-film, der nu kører for fjerde gang. 

Du kan se den nye kampagnefilm, der går i luften i dag, her - credits under filmen.

Credits

Kunde: Alkohol & Samfund og TrygFonden

Bureau: Hjaltelin Stahl

Produktionsselskab: Pegasus

Kreative: Nicolai Dimon, Søren Grønborg

Strategi: Thomas Martin Hansen, Sarah Backer

Media: Jens Philip Therp

Instruktør: Claus Collstrup

Producer: Sophie Kampmann

Stills: Søren Rønholt