Det er ikke så tit, at man som almindelig borger kommer igennem til regering og ministre, for hvordan gør man den slags? Men en gang imellem åbner de demokratiske sluser mellem Christiansborg og danskerne. 

Det kunne de i hvert fald fornylig konstatere hos fagforeningen HK, som med et minimalt budget og tre ugers intens kampagneaktivitet på sociale medier kan se tilbage på en uhyre effektiv politisk kampagne, der må være svær at overse bag ruderne i Beskæftigelsesministeriet. 

Vi starter med at skrue tiden tilbage til foråret, nærmere bestemt den 5. april, hvor beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen meldte ud, at han ville bede danskerne om input til forbedring og forenkling af arbejdsmiljøreglerne.  

Og det var en invitation, som man naturligvis bød velkommen hos fagforeningen HK, men også en invitation, som skabte lidt bekymring – af flere grunde.

Hvor er formularen…?

Dels er det jo en svær opgave at stille danskerne, og dels kunne man hos HK se, hvordan formularen, som borgerne skulle udfylde, hurtigt puttede sig lidt langt ned på ministeriets hjemmeside: 

- Vi besluttede ret hurtigt, at vi ville skabe en digital løsning, der kunne gøre processen mere tilgængelig for vores medlemmer, fortæller Tina Mellergaard, der er ansvarlig for sociale medier i HK/Privat, og fortsætter:

- Vi ved, at arbejdsmiljø virkelig engagerer vores medlemmer, men vi ved også, at det skal gøres meget konkret, hvis helt almindelige danskere skal give input til lovprocesser. Kort sagt: Lidt mindre embedsværk og mere hverdagsnær kommunikation.

Så HK gik i gang med at udvikle en digital platform, hvorfra man gennem de seneste tre uger med få klik har kunnet sende konkrete forslag afsted til ministeren. Enten et af de 12 præ-definerede forslag eller sine helt egne forslag. Hertil kommer forslag, som HK har indsamlet via sin sociale medier. 

Og det endte med at blive til en hel del.

Kampagne tilpasset algoritmer

- Da vi gjorde tallet op sent fredag aften, et par timer før ministeriet lukkede sin formular, så var vi oppe på, at vi over 1.400 gange har kunne indsende et forslag til ministeren, så det er gået over al forventning, siger Tina Mellergaard, som tilføjer, at kommunikationen omkring den digitale løsning har været utrolig effektiv:

- Vi har faktisk udelukkende trukket trafik til platformen via kampagneindhold på tværs af HK’s sociale medier, information i vores nyhedsbreve og mobilisering af arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter i hele landet.

Tina Mellergaard peger desuden på, at man har lagt særlig vægt på at lave kampagneindhold, der lægger op til dialog i kommentarfeltet på Facebook. En taktik, der er tilpasset de algoritmeændringer, som Facebook har udrullet de seneste måneder.

Hvad siger tallene?

Ministeriet meldte selv ud i en pressemeddelelse Grundlovsdag, at man i perioden frem 1. juni, hvor fristen for at indsende forslag udløb, havde modtaget 454 forslag fra borgere, virksomheder og organisationer. 

I HK har man derfor kunne lave den opgørelse, at de 12 forslag er blevet talt som 12 forslag - og ikke efter antal indsendelser. 

Men når man lægger de 12 forslag til de 110 unikke forslag, der er indkommet via websitet, og de 38 forslag, der er landet via sociale medier, kan man hos HK konstatere, at man har stået for 160 af de forslag, som ministeriet tæller med.

Ministeriet har ikke selv fremlagt sin opgørelsesmetode, så vurderingen beror på et skøn, men det ser ud som om, at HK dermed kan tegne sig for godt 35 procent af de forslag, der nu sendes videre til ministeriets ekspertudvalg. 

Og det skaber stolthed hos HK.

Alt er skabt internt

- Denne kampagne er et fantastisk eksempel på, at man sagtens kan tage noget så svært tilgængeligt, som input til lovstof og mobilisere danskerne til at deltage. Og når jeg kigger på, hvad vi har brugt i kampagnebudget, så bliver jeg helt overvældet over, hvad vi har opnået, siger Tina Mellergaard og tilføjer:

- Alt er udviklet internt. Fra introvideo og voxpops til karikaturtegning og grafikker. Og annoncekronerne til fx Facebook-annoncer er endt på lige under 16.000 kroner. Nu skal det politiske arbejde ved mødebordene så i gang, og så håber vi at se nogle af de forslag, der er kommet ind via vores platform i det udspil, der kommer i efteråret.

Fakta om forslagene

Særligt populære forslag blandt de 12, som HK har udarbejdet har været: 

- Lovpligtig uddannelse af ledere i psykisk arbejdsmiljø (297 indsendte)
- Behandlingsgaranti ved stress (282 indsendte)
- Fjernelse af forstyrrende støj i storrumskontorer (158 indsendte)
- Flere besøg af Arbejdstilsynet (146)
- Temperaturgrænser på arbejdspladsen (143). 

Alle forslag kan ses her.