Der er over 90 millioner katte-videoer på YouTube, som byder på over tre milliarder minutters levende billeder af de firebenede kræ i stort set enhver tænkelig situation, lyder det i en kampagnevideo, der i øjeblikket ræser afsted på de sociale medier.

Bag videoen står fagforeningen HK, og den promoverer – med et glimt i øjet, forstås – et nyt værktøj, en katblocker.

Værktøjet blokerer for katte-videoer på nettet, ligesom en adblocker blokerer for reklamer, og der er ifølge HK brug for en sådan.

Det skyldes, at alt for mange nemt lader sig friste af overspringshandlinger i stedet for at bruge tiden på at tage det næste skridt i arbejdslivet. Og da alle digitale overspringshandlingers moder er katte-videoer, lå udviklingen af værktøjet og videoen lige til højrebenet.

Indsatsen er et et led i HK’s ”Veludvikling”-kampagne, som reklamebureauet &Co står bag, hvor fagforeningens 275.000 medlemmer får gode råd til, hvordan de i praksis kommer videre i arbejdslivet ét skridt ad gangen.

TED Talk-parodi

I videoen, som Bacon har produceret og Peter Harton instrueret, er hovedpersonen en topmotiveret taler. Hun øser følelsesfuldt ud af sin visdom om katblockerens fortræffeligheder, mens tilhørerne udviser en begejstring, man ellers kun møder til en TED Talk, når en af tidens hippe tænkere taler, taler og taler.

Og den er blevet taget godt i mod. Videoen blev lanceret på de sociale medier i januar. Alene i den første uge opnåede den over én million visninger, hvilket har været med til at trække trafik ind til kampagnens mere ”seriøse” site.

- Med Katblocker er det lykkedes at skabe involvering i et ellers svært emne som faglig udvikling. Indsigten omkring overspringshandlinger og den komiske eksekvering med katte-videoerne har åbnet op for samtalen, siger Thomas Christenson, der er Account Director på &Co.  

- Vi kan se på delinger og kommentarer, at folk kan genkende både sig selv samt venner og veninder i kampagnen, og det har sat ”Veludvikling” på dagsordenen, fortsætter han.

Effektive influencers

Kampagnen er blandt andet blevet diskuteret på DR’s P3, hvor HK takket være den kække video fik mulighed for at gå mere i dybden omkring deres tanker bag ”Veludvikling”.

Thomas Christenson kan også fortælle, at kampagnen har gjort brug af influencers og micro-influencers.

Her er det især værd at fremhæve engagementet fra Instagrammeren Anders Hemmingsens følgere. Alene på instagram er der opnået 17.570 likes og knap 1.500 kommentarer på to stykker content.

Du kan downloade katblockeren her, og se den omtalte film her efterfulgt af credits:

Credits:

  • Bureau: &Co
  • Produktion: Bacon
  • Instruktør: Peter Harton
  • Senior Copywriter: Kristian Eilertsen
  • Art Directors: Martin Storgaard, Kristoffer Winther, Ole Hoffmann
  • Producere: Filippa Borg von Bülow, Samuel Cantor
  • Client Director: Thomas Christenson
  • Account Manager: Louise Rasmussen
  • SoMe planner: Rasmus Philip
  • Mediebureau: Orchestra
  • Lyddesign: Ole Krogstad
  • Grading: Hannibal Lang, Bacon X
  • Vfx: Bacon X