Energiselskabet NRGi, der blev dannet i år 2000 gennem en fusion mellem de kommunale elselskaber i Aarhus, Ebeltoft og Grenaa samt energiselskabet ARKE, vil gerne gøre forbrugerne i leveringsområdet opmærksom på, at de faktisk er medejere af selskabet.

Det sker med kampagnen ”Du er medejer – jo du er!”. Kampagnens krumtap er en online reklamefilm, hvor medarbejdere, medejere, og sågar chefen for det hele, står samlet hånd i hånd, mens de får elektrisk stød.

Med kampagnen vil NRGi bringe fokus på, at man som medejer eller andelshaver har mulighed for at stemme, stille op til valg og i det hele taget være med til at bestemme, hvordan selskabet kan gøre mest mulig gavn for alle dem, der har en elmåler og får strøm i stikkontakten fra NRGi.

- Vi ville noget andet end en poleret reklamefilm med grønne marker, natur og vindmøller. Hvis vi skal have andelshaverne i tale, skal det være opsigtsvækkende, men også æstetisk smukt, så det giver medejerne blod på tanden til at blive klogere på deres muligheder, og det håber jeg, vi lykkes med, siger Simon Karsø, der er kommunikationschef i NRGi.

Bureau: En spændende opgave

Det er Jonas Waaben, strategisk planner og partner i Campfire & Co., som er det kreative bureau bag kampagnen, enig i. M2 Film har produceret og instruereret kampagnefilmen.

- Det har været en svær og spændende opgave, men samtidig rigtig sjovt. Strøm er jo noget, vi tager for givet. NRGi har sejret sig op i et hjørne ved at levere til os 99,9 procent af tiden. Og det vi tager for givet, indhyller os i en vane-verden, hvor vi ikke har øjnene åbne for det, der giver os lyst til at leve, siger han.

- Ejerskab har jo kun værdi, hvis man har nogle at dele det med. Derfor syntes vi, at der var noget distinkt i at pege på det smukke ved andelstanken. Alle hos NRGi har været rigtig modige og har virkelig kastet sig ud i det. Jeg glæder mig meget til at se, hvordan det bliver modtaget ude blandt medejerne, fortsætter Jonas Waaben.

Solidt fra start

Kampagnen gik i luften i den 7. maj, og den skal foruden filmen – som M2 Film har produceret og instrueret – løftes af forskellige former for digital annoncering, aktiviteter på sociale medier og en konkurrence, hvor man kan vinde en tur op i en af NRGi’s vindmøller.

Mediebureaet Wavemaker håndterer den digitale del af kampagnen.

Målet med kampagnen, der kommer til at køre en rum tid, er som sagt at åbne el-kundernes øjne for deres medejerskab af NRGi.

Om kampagnen lykkes med det, er det endnu for tidligt at sige noget om, men indtil de tal foreligger om et par måneder, kan energiselskabet glæde sig over, at kampagnen har opnået over 2,5 mio. visninger på tværs af programmatisk display, Facebook og onlinefilmen.

Se filmen her: