Epica er en global award-festival, hvor danskere bureauer har gode erfaringer.

M2 Film vandt i 2012 en Grand Prix for ”Bussen”, en morsom reklamefilm for Midttrafik, og året efter vandt &Co en Grand Prix med ”Made from Cool” for Jack & Jones og med Christopher Walken i hovedrollen.

Siden har danske bureauer fået øjnene op for, at Epica er en trampolin, der sender danske reklamer ind på Cannes Lions-juryens radar året efter. Epica fanger typisk trends før andre awards.

Sidste år blev det til fire guld, fem sølv og en bronze med M2 Film, Anew og Stryhns (2 guld), &Co og momondo (1 guld og 2 sølv) som topscorere. Mindshare og Ford vandt 1 guld og 1 bronze, mens Liquidminds vandt 2 sølv sammen med Visit Faroe Island, og endelig hædredes DDB Cph med 1 sølv for arbejde for McDonald’s.

Som det vist er alle vore læsere bekendt, er netop ”The DNA Journey” og ”Google Sheep View” gået amok ved diverse internationale festivaller det sidste år i kølvandet på Epica-triumferne, og nu er det igen tid til at sende cases ind til det 30 år gamle show.

To nye kategorier

To nye kategorier er føjet til listen over kategorier, og det er Music Video og Online & Mobile Services. Den sidste kategori kan virke lidt ulden, men dækker fx innovation og ikke mindst tech-idéer.

Ellers er kategorierne stort set de sædvanlige bygget over analog og digital kommunikation, design og PR, og i netop den sidste kategori er The Holmes Report for første gang repræsenteret i juryen.

Der er over 80 i juryen fordelt fra marketing-medier fra mere end 50 lande. Eksempelvis er Adweek, Campaign, Creative Review og Shots med sammen med tyske Digital Production, der er blandt craft-specialisterne.

Denne signatur er naturligvis også på plads i juryen. Er du interesseret I at læse mere om juryen, så læs her.

Call for entries finder du her.