KLUMME: Der er næppe tvivl om, at der bliver rigeligt at tage fat på for marketingafdelingerne i det nye år. Og i stort set alle sammenhænge vil machine learning og effektiv udnyttelse af data kunne hjælpe med at skabe mere relevans og øge resultaterne af den digitale markedsføring.

Brug fem minutter på at forberede dig på de tendenser og muligheder, som med stor sandsynlighed vil komme til at påvirke dit kommende arbejde med onlinekampagner og digital marketing.

Opgave #1: Fang forbrugerne med video

Du kommer ikke udenom at lave video. Kundernes appetit på video er umættelig, og video er den mest effektive måde at nå bredt ud med dit budskab.

Uanset om det er video på Facebook, Twitter, Instagram eller YouTube, så vil 2018 blive året, hvor videoen indtager en central plads som marketingredskab for virksomheder – også B2B.

Ifølge Facebook vil video udgøre 75 procent af al trafikken på Facebook i 2020, og YouTube vil fortsætte med at øge antallet af brugere og visninger, som i dag er over en milliard brugere, som hver dag ser en milliard timers video, og der genereres milliarder af visninger.

Hvis du mener, at ”content is king”, så må video i sandhed være ”king of content”. Med Googles opkøb af YouTube er der også intensiveret på indsatsen for at få de to platforme til at tale bedre sammen.

Når din kunde foretager en søgning på Google, så kan data ”cross channels” bruges til at målrette din videokampagne på YouTube mod netop denne kunde.

Omvendt kan du med YouTube Insights lave relaterede annoncer som search ads, når brugeren ser bestemte videoer.

Opgave # 2: Arbejd smart sammen med maskinen

”Machine Learning” eller maskinindlæring bliver det næste din chef vil høre, om du har helt styr på for at skabe bedre resultater og større konverteringsværdi på onlinekampagner.

Google Shopping benytter allerede smart maskinindlæring, som gør det muligt at trække på enorme datamængder og avancerede algoritmer for at ramme en ønsket konverteringsværdi betegnet som ROAS, Return on Advertising Spend.

Med andre ord får du hjælp af Googles rå maskinkraft til at tage højde for den unikke kontekst og skræddersy det rigtige bud (også kaldt AdWords Smart Bidding) for hver eneste Googlesøgning ud fra en bred vifte af signaler på auktionstidspunktet, heriblandt enhed, sted, tidspunkt på dagen, sprog og operativsystem.

Maskinen tager på den måde højde for et væld af data og kommer med forslag til din budgivning, men det er stadig dig som skal træffe beslutninger og skabe resultater ved at vælge budstrategien og optimere kampagnen. Du kan med andre ord ikke slippe opgaven og lade maskinen gøre alt arbejdet.

Opgave # 3: Mål trafik fra online til fysisk butik

Endnu engang kan du vende dig mod maskinindlæring for at finde ud af, hvordan forbrugernes rejse begynder i onlineuniverset, men tager turen ind i den fysiske butik for at købe varen.

Flere test er lavet i USA, hvor det har været muligt at koble et system sammen med den fysiske forretnings kassesystem for at spore, om de handlende forinden er blevet ramt af en onlineannonce. Det forventes også, at du via geotagging vil få større mulighed for at finde ud af, om folk går ind i en butik i perioden efter at være ramt af en onlineannonce.

Opgave #4: Speed op med AMP-side

AMP-sider eller Accelerated Mobile Pages er Googles mobilformat, som har til formål at forøge hastigheden på websider, når de loader på mobile enheder.

Med en AMP-side kan du give en forbedret brugeroplevelse, da siden loader helt op til 10x så hurtigt som en normal mobiloptimeret side.

Hvis du ikke allerede har tunet din hjemmeside, så gør du klogt i at sætte fokus på hastighed og mobilvenlighed af to årsager: 1) Højere ranking hos Google og 2) Dine kunders eller brugeres tålmodighed, da din side helst skal loade på under tre sekunder, for at du ikke taber dem.

Du får mulighed for at lave benchmarking på din hjemmeside ved at sammenligne med virksomheder i samme branche, hvor det gælder om at være hurtigere end konkurrenterne for at få en god placering i Googles søgeresultater.

Opgave #5: Kig med i mobilkameraet

Her handler det ikke om at stimulere dine eventuelle voyeuristiske tilbøjeligheder, men endnu engang bringes maskinindlæring på banen, da Google Lens kan knække koden på, hvad mobilbrugeren ser igennem kameraet i mobilen.

På den måde kan informationer præsenteres for mobilbrugeren om eksempelvis den restaurant, som kameraet er rettet mod. Med lidt fantasi kan du bruge tjenesten til et hav af muligheder for at give mobilbrugeren en helt suveræn og nem adgang til nyttige oplysninger bare ved at holde mobilkameraet rettet mod et bestemt objekt.

Man fristes til at holde mobilen op som en moderne udgave af Piet van Deurs og sige ”Hvad er det?”.  

Opgave # 6: Tal mere med Siri

I USA er forbrugerne længere fremme i forhold til at bruge stemmestyring til at foretage søgninger ved hjælp af Google Voice Search.

Forbrugere forventer med det samme at blive præsenteret for et resultat og uden at bruge for meget tid og energi på det.

Når du spørger Siri om hjælp til at finde den nærmeste kaffebar, vil søgeresultatet derfor trække på erfaringer fra din tidligere adfærd. Har du eksempelvis tidligere lavet en anmeldelse af en bestemt kaffebar, har du foretaget et tjek-ind eller tagget dig på en bestemt café, så vil du blive præsenteret for relevante links, da det samtidig fjerner unødige klik og viser dig et målrettet søgeresultat, der gerne skulle ramme din smag og præferencer.

Til gengæld skal du være klar over, at du risikerer at ryge ud af søgeresultaterne, hvis du ikke som marketingansvarlig tænker på tværs af medier og sørger for at tænke strategisk over, hvordan data på tværs af flere kanaler tegner et billede af dine kunders adfærd.

Rigtig god fornøjelse med alle de nye muligheder for at bringe nyt liv og forbedringer til dine digitale marketingopgaver i 2018.