Danmarks store Award-show for mediabureauerne, populært kaldt Rambukken, nærmer sig. Det er de absolut bedste til at fordele mediekronerne, der hædres her.

Men vi har ikke just et underskud af hædersbevisninger. Hvorfor er Rambukken overhovedet nødvendig i en branche fyldt med priser?

– Det er den, fordi Rambukken er helt sin egen. Rambukken hylder samspillet mellem de mediebureauer, bureauer og annoncører, der leverer kampagner, vi alle kan lære af, siger Thomas Wahl, direktør i Dansk Markedsføring, der er afsender af awarden. 

– Som debuterende juryformand sidste år var jeg imponeret over hvor tårnhøjt niveauet var, og jeg har store forventninger til dette år også. 

Har du et godt råd til indstillerne?

– Det vi så sidste år blandt vinderne var deres evne til at skabe perfekt sammenhæng mellem målgruppeforståelse, content og medieplanlægning - krydret med en differentierende, kreativ idé.

– Kampagnerne foregår på kundernes præmisser med det formål at skabe en reel værdi, der rækker ud over den klassiske prismarkedsføring. Selvom næsten alle kampagner i dag rummer en stærk digital integration, stod det også klart, at de traditionelle medier stadig lever og kan levere en stor effekt. Og det hylder vi selvfølgelig også. 

– Og hvad skal man gøre for at skille sig ud blandt indstillinger? Det er relativt enkelt: Dokumentere det gode håndværk, den kreative ide og effekten, slutter Thomas Wahl.  

Innovation & mediekreativitet

Et af de mediabureauer, der år efter år præsterer til Mediadagen, hvor rambuk-priserne uddeles, er PHD, en del af Omnicom-koncernen. Både i 2014 og 2015 var PHD det mest vindende mediabureau.

Hvad mener PHD-chefen om værdien af Rambuk-hæderen?

– Jeg synes, at Rambukken formår både at anerkende mediekreativitet og innovation, men også det gode, effektive håndværk. Og så er den platformneutral. Det synes jeg er en vigtig detalje i en verden fyldt med forskellige nichepriser, siger Claus Andersen.

– Hos PHD har vi en stolt historik ved Rambuk-uddelingerne og en lang historie med fokus på innovation helt siden vores grundlæggelse i 1990 som det første mediebureau med fokus på strategisk planning og innovation. Derfor er vores mantra stadig ”Finding a Better Way”.

– For mig er det vigtigt at understrege, at mediekreativitet og innovation ikke er noget, der sker ved et held eller guddommelig indgriben. Og det skal ikke ske for innovationens skyld alene, men fordi det giver bedre resultater.

– At være innovativ er ikke et medfødt gave. Det er en faglighed, som kan trænes og udvikles løbende. Derfor arbejder vi struktureret med at finde de gode medieideer og indlejre denne tilgang i kulturen, i processerne, samt i vores systemer og værktøjer.

– Endelig kan den gode innovation eksempelvis både findes i et superoptimeret programmatic-setup såvel som i udnyttelsen af nye virtual reality-teknologier, slutter Claus Andersen.

Han giver følgende fire råd til kollegerne:

• Find en brugbar definition på innovation. Innovation behøver ikke være rocket science.

• Sæt mål for din innovation. Det er ikke et mål i sig selv at være innovativ.

• Innovationen skal være indlejret i strategien fra starten.

• Jo tættere samarbejdet med både kreative bureauer og medier er, jo bedre ideer kommer der ud af det.

Det er 12. år, at vædderstatuetten uddeles. Vinderne kåres ved gallafesten den 21. September på Langelinje Pavillonen. Deadline for indsendelser er mandag den 27. Juni kl. 12.00. Læs mere her.