Klokken har passeret midnat. Nytårsfesten, du deltager i, er rykket ud på villavejen. Alle er iført skøre nytårshatte, humøret et højt, og nattehimlen lyser op af flotte raketter, men pludselig bliver festen forvandlet til et mareridt. En raket drøner lige op i hovedet på dig og lyset forsvinder…

Dette eller et lignende scenarie oplevede 267 danskere sidste nytår – og for at få især unge mænd til at omgås det farlige skyts med fornuft, når nytårsaften 2017 om kort tid nærmer sig, har Sikkerhedsstyrelsen i år taget nye midler i brug.

Styrelsens nye kampagne lader således ved hjælp af Virtual Reality folk prøve på egen krop, hvor galt det kan gå - og allerede nu har aktiviteten fået stor medie-opmærksomhed: VR-filmen er fx set over 45.000 gange på Facebook i løbet af weekenden.

Fulde folk i flok

Fyrværkeriskaderne rammer typisk mænd mellem 15 og 35 år, og ulykkerne skyldes ofte adfærd: Fx at man går for tæt på eller ikke tager sikkerhedsbriller på.

Så derfor fokuserer kampagnen på, at man skal huske sikkerhedsbrillerne, holde afstand og kun bruge lovligt fyrværkeri:

- Fyrværkeri er et højrisikoprodukt. Når man dertil lægger, at det ofte bliver brugt om natten af unge i flok, som har indtaget alkohol, så er risikoen for ulykker endnu højere, lyder det fra direktør i Sikkerhedsstyrelsen Lone Saaby, som tilføjer:

- Vi har valgt at lave en virtual reality-kampagne, fordi vi tror på, at de unge mennesker får øjnene op for risikoen, når vi viser dem, hvor hurtigt det kan gå galt, siger hun.

Den svære målgruppe

Det er PR-bureauet Holm Kommunikation, der har fundet på konceptet, og som eksekverer kampagnen og ifølge Mathias Holm Pedersen, partner i Holm Kommunikation, er netop de unge mænd en vanskelig målgruppe:

- De unge fyre er en rigtig, rigtig svær målgruppe at nå med kommunikation, så ideen var ikke blot at lave en reguler oplysningskampagne, men at tænke i helt nye baner og udnytte de digitale muligheder, siger han og tilføjer:

- Her opstod ideen til en VR-film som det bærende element, hvor man rent faktisk kan prøve på egen krop, hvordan en fyrværkeriulykke foregår – og at den oplevelse forhåbentlig får en til at tænke sig bedre om i den virkelige verden.

Kampagnen omfatter desuden tre ”reaktions-film”, hvor gaming-YouTuberen Mads Gottlieb, rapperen Skinz og tv-værten Mikkel Kryger prøver VR-filmen på egen krop.

Sikkerhedsstyrelsens kampagne bliver rullet ud ved 11 events rundt i landet, i biografer, i busser og S-tog op mod nytår - og på sociale medier.

Du kan se meget mere på Facebook. Og så kan du selvfølgelig se kampagnefilmen her – efterfulgt af Mikkel Krygers reaktion på VR-filmen.

Kampagnefilm

Mikkel Krygers reaktion