Der er fx chefen, der i receptionen udgiver sig for at være en kvindelig medarbejders ægtemand for at få fat i nøglen til hendes hotelværelse. Der er udvalgsmedlemmet, der sender uønskede intime fotos – eller kollegaen, der altid lige skal med i kopirummet…

Seksuel chikane kommer i mange varianter, og for at sætte fokus på problemstillingen gik HK/Privat i sidste uge ud med en Social Media-kampagne, hvor man - noget usædvanligt - havde fået otte topchefer fra nogle af landets største fagforeninger til at danne fælles front:

I hver sin video læser de otte fagforeningsbosser virkelige beretninger fra kvindelige HK’ere højt. Fx toner Anders Bondo Christensen fra Danmarks Lærerforening frem på skærmen med ordene: ” Jeg vågnede ved, at han lå ved siden af mig med hånden nede i mine trusser.”

Og satsningen har givet genlyd – om end målet med kampagnen under hashtagget #IkkeHosOs ikke bare har været opmærksomhed.

Tung klangbund

Næste step i kampagnen blev således skudt i gang i denne uge i form af breve til alle medlemmer af Folketinget med kampagnens ikon som fysisk badge. Og med en opfordring til at ændre i loven på området.

- Personlige historier om krænkelser og seksuel chikane er ikke noget man bare ”liker”, så vi har i videokampagnen lagt vægt på, at det var vores kvindelige medlemmers historier, der var i fokus, så vi havde en tung klangbund for at få ørenlyd både i medierne og på Christiansborg, siger Tina Mellergaard, der er Head of Social Media i HK/Privat, og tilføjer:

- Samtidig har vores mål været at tage #metoo et skridt videre fra krænkedes egne ord og stemmer til et fælles løfte om at sige #IkkeHosOs til seksuel chikane på arbejdspladsen.

Og satsningen har givet genlyd. Dels har de involverede forbund og formænd selv delt videoerne på diverse sociale medier, og dels har der været mange positive tilbagemeldinger fra medlemmerne.

Plus at videoerne er nået fint ud på Facebook.

I skrivende stund er de nået ud til over 84.000 unikke brugere på HK/Privats egen Facebookside.

I forhold til videovisninger er man oppe omkring de 100.000 visninger på tværs af sociale medier, ligesom kampagnens hashtag #IkkeHosOs trendede både på lanceringsdagen og dagen efter på Twitter. 

Knofedt - og et vigtigt budskab

Dertil kommer en del redaktionel omtale: Bl.a. var kampagnen på forsiden af MetroXpres på lanceringsdagen, plus at de første halvanden side af avisen handlede om seksuel chikane af HK’ere.

Og i HK/Privat glæder man sig over, at der nu er et godt fundament for videre aktiviteter.

- Vi har haft et begrænset budget til kampagnen og har udviklet og eksekveret den på rekordtid - godt hjulpet af en kæmpe velvilje i de forbund, som har stillet med en formand midt i overenskomst-forhandlinger og travle kalendere, siger Tina Mellergaard og tilføjer:

-  Man kan sige, at vi har skabt kampagnen med knofedt, stærke influencers, et lille annonceringsbudget og en professionel VJ. Et inhouse projekt båret af den gode ide, hårdt arbejde og et vigtigt højaktuelt budskab.

Ud over HK’s egen forbundsformand Kim Simonsen og sektorformand for HK/Privat Simon Tøgern, deltager Per Christensen fra 3F, Anders Bondo Christensen fra DLF, Max Meyer, Blik & Rør, Dennis Kristensen fra FOA, Benny Andersen fra Socialpædagogerne og Morten Skov Christiansen fra LO.

VJ og producent på videoerne er Cathrine la Cour fra Cattenbaum.

Du kan følge med på Facebook her, se kampagnesitet her, efterfulgt af en compilation-video, hvor alle otte fag-bosser er med. 

Under den kan du se tre af de fulde kampagnevideoer: Dennis Kristensen, FOA, Per Christensen, 3F, og Ander Bondo Christensen, Danmarks Lærerforening.

Dennis Kristensen, FOA

Per Christensen, 3F

Anders Bondo Christensen, Danmarks Lærerforening